Co rozhoduje o výběru okna?
Výběr oken patří mezi nejdůležitější kroky při stavbě nového domu. Jednak technicky tvoří výplně stavebních otvorů,...
V našem magazínu se snažíme poukazovat na zajímavé technické památky, které mají co dočinění se stavbou, a jsou chloubou českého stavitelství. Ačkoliv je téměř vánoční čas, zkuste se vypravit mimo pulsující davy na krátký výlet, na jehož konci je zajímavá stavba – řetězový most Stádlec přes řeku Lužnici. Jedná se o poslední empírový řetězový most v České republice. Takový nenajdete ani v Evropě.
Nejzajímavějším momentem historie tohoto mostu je fakt, že byl původně postaven přes řeku Vltavu u obce Podolsko. Stavbu provedl v letech 1847 až 1848 Vojtěch Lanna. Autorem architektonicko-stavebního řešení byl Ing. Bedřich Schnircha. Most sloužil dobře svému účelu až do konce roku 1960. V té době byl ale postaven na tom samém místě zcela nový most – železobetonový. Na vysvětlenou: postaven byl přímo nad starým řetězovým mostem. Jenže při napouštění orlické přehrady bylo jasné, že by voda původní most zaplavila a došlo by k nenávratné destrukci. To už byl řetězový most rok prohlášený národní technickou památkou. Takže se chytře rozhodlo, že se kompletně rozebere a přemístí jinam. Nakonec bylo vybráno hezké místo na řece Lužnici v blízkosti obce Stádlec a Dobřejice. Náročný projekt provedly tehdy Silnice České Budějovice, Hutní montáže Ostrava a Stavby silnic a železnic. K novému slavnostnímu otevření přemístěného mostu došlo v květnu 1975. V roce 1989 byl most prohlášen Národní kulturní památkou. O výjimečnosti stavby svědčí, že v roce 2008 vydala Česká národní banka limitovanou sérii zlatých mincí s nominální hodnotou 2500 Kč – Národní kulturní památka řetězový most ve Stádlci.
Nosnou konstrukci 157 metrů dlouhého a šest metrů širokého mostu tvoří čtyři řetězy uspořádané do dvojic. Tyto jsou uloženy na kamenných pylonech – branách, které jsou vysoké 13 metrů. Mostovku tvoří dubové fošny, které byly nově nainstalované v roce 2007. Pod mostovkou je pojízdná lávka pro drobné opravy. Přes most můžete projekt na kole, na motorce i vozem, pokud vaše hmotnost nepřesáhne 1,5 tuny a vejdete se šířkou do dvou metrů. Stádlecký most láká nejen k focení skutečně ojedinělé technické památky, ale můžete se také vydat na procházku kolem Lužnice, nebo na kole po místní cyklostezce.
Nejbližším větším městem je Tábor vzdálený zhruba 20 kilometrů. V historickém Táboře je mnoho míst, které stojí za to navštívit, ale doporučujeme zajít na kávu do cukrárny Moccacafé v Pražské ulici. Místní zákusky a dobrá káva stojí za to.
Výběr oken patří mezi nejdůležitější kroky při stavbě nového domu. Jednak technicky tvoří výplně stavebních otvorů,...
Letošní v pořadí již pátý ročník Mezinárodní ceny za architekturu BigMat je u konce, přičemž hlavní cenu si odnáší...
Krušné hory jsou jiné než Krkonoše nebo Šumava. Jsou své. Tajemné, barvené a taky krušné. Ale název Krušné hory není...