Současná architektura: Nová Masaryčka v centru Prahy
Dokončení Tančícího domu na Jiráskově náměstí vyvolalo mezi Pražany zprvu rozporuplné pocity. Psal se rok 1996. Byla...
V našem magazínu se snažíme poukazovat na zajímavé technické památky, které mají co dočinění se stavbou, a jsou chloubou českého stavitelství. Ačkoliv je téměř vánoční čas, zkuste se vypravit mimo pulsující davy na krátký výlet, na jehož konci je zajímavá stavba – řetězový most Stádlec přes řeku Lužnici. Jedná se o poslední empírový řetězový most v České republice. Takový nenajdete ani v Evropě.
Nejzajímavějším momentem historie tohoto mostu je fakt, že byl původně postaven přes řeku Vltavu u obce Podolsko. Stavbu provedl v letech 1847 až 1848 Vojtěch Lanna. Autorem architektonicko-stavebního řešení byl Ing. Bedřich Schnircha. Most sloužil dobře svému účelu až do konce roku 1960. V té době byl ale postaven na tom samém místě zcela nový most – železobetonový. Na vysvětlenou: postaven byl přímo nad starým řetězovým mostem. Jenže při napouštění orlické přehrady bylo jasné, že by voda původní most zaplavila a došlo by k nenávratné destrukci. To už byl řetězový most rok prohlášený národní technickou památkou. Takže se chytře rozhodlo, že se kompletně rozebere a přemístí jinam. Nakonec bylo vybráno hezké místo na řece Lužnici v blízkosti obce Stádlec a Dobřejice. Náročný projekt provedly tehdy Silnice České Budějovice, Hutní montáže Ostrava a Stavby silnic a železnic. K novému slavnostnímu otevření přemístěného mostu došlo v květnu 1975. V roce 1989 byl most prohlášen Národní kulturní památkou. O výjimečnosti stavby svědčí, že v roce 2008 vydala Česká národní banka limitovanou sérii zlatých mincí s nominální hodnotou 2500 Kč – Národní kulturní památka řetězový most ve Stádlci.
Nosnou konstrukci 157 metrů dlouhého a šest metrů širokého mostu tvoří čtyři řetězy uspořádané do dvojic. Tyto jsou uloženy na kamenných pylonech – branách, které jsou vysoké 13 metrů. Mostovku tvoří dubové fošny, které byly nově nainstalované v roce 2007. Pod mostovkou je pojízdná lávka pro drobné opravy. Přes most můžete projekt na kole, na motorce i vozem, pokud vaše hmotnost nepřesáhne 1,5 tuny a vejdete se šířkou do dvou metrů. Stádlecký most láká nejen k focení skutečně ojedinělé technické památky, ale můžete se také vydat na procházku kolem Lužnice, nebo na kole po místní cyklostezce.
Nejbližším větším městem je Tábor vzdálený zhruba 20 kilometrů. V historickém Táboře je mnoho míst, které stojí za to navštívit, ale doporučujeme zajít na kávu do cukrárny Moccacafé v Pražské ulici. Místní zákusky a dobrá káva stojí za to.
Dokončení Tančícího domu na Jiráskově náměstí vyvolalo mezi Pražany zprvu rozporuplné pocity. Psal se rok 1996. Byla...
Podíl realizovaných dřevostaveb se na celkovém objemu nově postavených domů již několik let téměř nemění. Je ale...
Příběh moderní novostavby v „prvorepublikových“ Všenorech u Prahy začal ve skutečnosti před mnoha lety. Kdysi tu žila...
Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies
Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby vše fungovalo, jak má, abychom věděli, co se na našem webu děje, a abychom Vás mohli informovat o tom, co Vás zajímá, využíváme tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti Vašeho prohlížeče. K použití některých cookies od Vás potřebujeme souhlas, za jehož udělení Vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit. Více informací o tom, jaké cookies využíváme, naleznete v Zásadách používání cookies.
Jaké cookies používáme