Letem světem BigMatem

VM Stavebniny Vysoké Mýto

  ČTENÍ NA 5 MIN.  |  8.7.2021

Vysoké Mýto je město ležící v okrese Ústí nad Orlicí na řece Loučné. Město založil Přemysl Otakar II. jako jedno z řady obchodních středisek na hlavní spojnici mezi Čechami a Moravou. Město mimo jiné proslavil slavný automobilový designér Josef Sodomka mladší, který jako pokračovatel firmy navrhnul řadu známých automobilových karosérií. Tomuto tématu je věnováno i místní Muzeum českého karosářství, které určitě stojí za návštěvu. Nás pochopitelně z titulu magazínu zajímala jiná firma. Založil ji se svým partnerem, Břetislavem Urbánkem, Jaroslav Svoboda – Stavebniny VM, s.r.o. Historie byla také zajímavá. Na začátku totiž založili stavební firmu (1991) a ve chvíli, kdy se oběma majitelům naskytla příležitost koupit areál na Hradecké ulici, jej koupili a otevřeli zde velkoprodejnu potravin. Po příchodu známých a velkých řetězců prodejnu zavřeli a následně přehodnotili své plány. Volba padla na prodejnu stavebnin, jež v podstatě doplnila činnost stavební firmy, a kterou otevřeli v roce 2000. A tak to funguje dodnes.

V roce 2010 rozšířili své podnikatelské aktivity s druhou prodejnou (ul. Generála Svatoně), jejíž sortiment zaměřili ze 70 % na hutní materiál. V původním areálu na Hradecké postupně rozšiřovali stavební produkty, takže tu vznikla vzorkovna dveří, půjčovna nářadí, lešení, vibrační techniky apod. Inspirovali se u kolegů ze sítě BigMat, kam vstoupili v roce 2015. Areál na Hradecké má plochu 2800 m2 s krytou prodejnou 700 m2 a prodejna na ul. Generála Svatoně 6000 m2 s krytou prodejnou 320 m2. Dostaveníčko jsme si dali s panem Jaroslavem Svobodou.

Kromě standardního stavebního materiálu máte velkou nabídku dveří a hutního materiálu, jak se v tomto směru daří?

Prodej dveří nás podle mého názoru od konkurence trochu odlišuje. Dveře nabízíme včetně práce, to znamená, že zákazník si vybere ve vzorkovně některý z modelů Sapeli či Masonite, my mu dveře zaměříme a také namontujeme. Zabýváme se pouze interiérovými dveřmi. Hutní materiál se netýká jen stavebnictví, ale spíše strojírenství a zámečnictví, čímž jsme se chtěli zaměřit i na jiný odbytový kanál. Prodej hutního materiálu je trochu odlišný. Potřebuje velký sklad a velké zásoby, a je náročnější na práci skladníků, protože s tím jsou spojené i další služby jako je řezání, střihání apod. Zatím se nám v tomto ohledu daří. Díky dostatečnému prostoru jsme začali ve druhé prodejně také prodávat sypké materiály jako písek, drť atd. Často sem chodí koncoví zákazníci, protože zde máme i běžný stavební materiál. Vysoké Mýto je rozdělené nepopulární silnicí R 35, tvoří se tu velké kolony aut, takže přejet na druhý konec města může někoho odradit. Proto máme některé materiály na obou prodejnách.

Na trhu jste dlouho, máte zkušenosti i se stavební výrobou, jak se podle vás stavebnictví změnilo?

Změnilo se hlavně v komunikaci a v šíři sortimentu. Když jsme začínali, tak jsme tu měli jen fax a telefon. Stavební firmy tehdy tolik neřešily cenu materiálu. Dnes chodí poptávky e-mailem a stavební firma může snadno rozeslat své požadavky do více stran a následně si vybrat tu nejvýhodnější nabídku. To je pro nás náročnější na čas a na zaměstnance. Snažíme se vytvořit dostatečně zkušený a kvalifikovaný tým, s čímž souvisí i tlak na mzdy, ale taky na nízkou cenu materiálu ze strany odběratelů, takže to musíme nějak vyvažovat.

Ovlivnila prodeje nějak současná situace?

Zatím se to neprojevilo. My jsme byli jediný obor, který nebyl zavřený. Nemohli k nám sice chodit koncoví zákazníci, ale kdo chtěl materiál, tak si ho stejně přes někoho koupil. Pak jsme zaznamenali extrémní období, kdy k nám mohli všichni. Tehdy jsme skoro nestíhali. Všichni se rozhodli, že budou stavět nebo něco rekonstruovat. Ted už je to v normálu.

Když jste vstoupili do BigMatu, tak jste postupně přivedli další tři partnery, proč?

Když jsme v roce 2015 vstupovali, měl BigMat zhruba polovinu členů než má dnes. Snahou bylo síť společně posílit, protože jsme potřebovali zvýšit konkurenceschopnost vůči jiným řetězcům. My jsme přivedli tři nové partnery, které jsme znali a s nimiž spolupracujeme a pomáháme si navzájem, například tím, že si rozdělíme kamion materiálu. Jsou to partneři, kteří ovšem nejsou v ochranném pásmu, protože si nemyslím, že by bylo dobré pustit do BigMatu někoho, kdo je blízko. Praxe je taková, že stavební firma obvykle osloví poptávkou troje nejbližší stavebniny, takže když jsou ty stavebniny dostatečně daleko od sebe, tak nám to nevadí, protože si nekonkurují. Někde se nám naopak stává, že jeden člen blokuje dalšího a přitom fungují oba dobře, neohrozilo by je to, naopak by mohli víc spolupracovat. Ve větších městech je to jiné.

Co byste jako člen BigMatu potřeboval od centrály?

Poslední roky se daleko více pracuje na marketingu, což je pozitivní pro všechny. Na druhou stranu je centrála svázaná omezením pravomocí rozhodovat. Většina věcí se musí odsouhlasit na členských schůzích, což je někdy trochu problém. Ku prospěchu věci je, že roste počet nasmlouvaných partnerů a zlepšují se podmínky. Bohužel stále jsou někteří, kteří nás neberou jako celek. Ale když se ohlédnu zpátky, udělalo se hodně práce. Teď se snažíme o to, abychom se propojili s pobočkami v zahraničí, což by nám mohlo otevřít ještě lepší podmínky u některých dodavatelů. Takový očekávám vývoj do budoucna.

Jaký je váš názor na prodej výrobků pod značkou BigMat?

Já osobně preferuji spíše značkové produkty. U přejmenovaných výrobků mám pocit, že ztrácí svou identitu. Je otázka, kolik zákazníků bude preferovat o něco nižší cenu, než jistotu a kvalitu značky. Lepší cesta je, když je výrobek známého výrobce označen naším logem. My se snažíme prodávat především kvalitní produkty za rozumnou cenu a občas je doplníme tím levnějším výrobkem. Většina koncových zákazníků se nechá přesvědčit na kvalitnější produkt, ale když se jedná o výběrové řízení, stavební firma chce to levnější zboží. Takže se to musí všechno nějak vyvážit.

Děkuji za rozhovor

Ivan Sklenář

 

DALŠÍ ČLÁNKY