V říjnu stavíme chytře a hlavně za skvělé ceny!
Tentokrát jsme do BIG Nabídky vybrali 3 produkty, které se vám budou hodit při práci nejen na fasádě.
Jedním z pěti zakladatelů BigMat v České republice byly stavebniny Škopek, které najdeme na okraji Plzně. Rodinná firma začala podnikat již v roce 1992 a v roce 2010 se stala spoluzakladatelem BigMatu. Nastal tedy ten správný čas na krátké ohlédnutí.
Jaké byly vaše vize a očekávání, když jste před 15 roky stáli u zrodu BigMat v ČR?
Chtěli jsme se stát členy funkční mezinárodní obchodní organizace, ve které budeme mít své jasně definované místo a vybudujme si nadstandardní podmínky s našimi dodavateli a mezinárodními výrobci stavebních materiálů. Můj názor je takový, že ta naše očekávání se nesplnila v takovém rozsahu, jak jsme si představovali. Vidím to při srovnání s našimi hlavními konkurenty jakými jsou DEK, Stavmat nebo Prodoma. Představoval bych si v určitých ohledech větší akceschopnost a odvahu jít občas i do nějakého rizika.
Co bylo podle vás hlavním impulsem pro vznik BigMatu?
Byla to situace na trhu. Docházelo ke koncentraci obchodů ve prospěch velkých řetězců, což jsme všichni znatelně pociťovali. Měli jsme určité poznatky, například z Německa, Rakouska nebo i jiných zemí v Evropě, jak taková společnost může nebo by mohla fungovat. Proto jsme do toho také šli.
Jak byste charakterizoval hlavní výhody BigMatu oproti jiným stavebninám?
Popravdě řečeno, nedokážu si vůbec představit, jak bychom mohli v současných podmínkách na trhu fungovat individuálně. BigMat má zcela jistě, ve srovnání se samostatnými stavebninami, přístup k větší škále dodavatelů, a jako člen BigMatu máme možnost se na ně kdykoliv obrátit. To v podstatě znamená, že jsme schopni nabídnout svým zákazníkům mnohem pestřejší nabídku materiálů. Určitě je velkým přínosem vzájemná pomoc mezi členy. Můžeme například objednat u dodavatele větší množství materiálu za lepších cenových podmínek a podělit se s ostatními partnery. Oceňuji také příležitost výměny informací a zkušeností. Myslím si, že hlavním benefitem pro naše zákazníky je již zmíněná nabídka různých materiálů včetně méně dostupného zboží. Na druhou stranu je stále co zlepšovat. Trh stavebních materiálů je u nás hodně „našlapaný“ a pokud chceme nabídnout našim zákazníkům něco opravdu neobvyklého, obracíme se na naše partnery v Německu a Rakousku. V tom vidím určité rezervy českého BigMatu. V rámci celé mezinárodní sítě jsme společně se Slováky tak trochu stranou hlavního dění, které se koncentruje hlavně ve Francii, Itálii, Belgii a Španělsku. Což má svůj důsledek, neboť se k některým komoditám nemáme možnost dostat. Z toho důvodu máme i své vlastní aktivity a spolupracujeme proto s vybranými stavebninami v Německu a producenty v Rakousku.
Významná část členů BigMat jsou rodinné firmy, je to podle vás ideální nastavení?
Všechno má svoje plusy a mínusy. To je jasné. Řekl bych, že největší výhodou rodinné firmy je, že pracující rodinné příslušníky nemusíte každý den hlídat. Ale k našemu modelu. Typickou vlastností každého člena BigMatu je osobitý přístup k zákazníkovi, a vysoký standard zákaznického servisu. Je to každodenní poctivá práce a solidní jednání jak s dodavateli, tak zákazníky. Vždy je ale co zlepšovat, a v tom má BigMat výhodu, protože si můžeme předávat zkušenosti a nedělat překotná rozhodnutí.
Jak se díváte na rostoucí členskou základnu?
Můj názor je takový, že s rostoucím počtem našich členů trochu ztrácíme akceschopnost. Co člověk, to jiný názor, a to nás trochu brzdí.
Je podle vás sortiment družstva dostatečný a čím se lišíte od konkurence?
Během let samozřejmě došlo k významnému rozšíření nabízeného sortimentu zboží i služeb. V současné době má například většina našich členů půjčovny nářadí, které jsou mezi zákazníky velmi populární. V některých komoditách se s naší konkurencí víceméně přetlačujeme. Uvedu jako příklad cihelné zdivo. V tomto směru musíme hledat jiné alternativy zejména v Německu, což je ale v našem konkrétním případě dáno výhodnou geografickou polohou. Skvělá je možnost pojištění pohledávek, což nám dává určitou jistotu při sjednávání obchodů, zejména u zákazníků, kteří nejsou dostatečně prověřeni. Osobně tuto službu považuji za jeden z nejdůležitějších benefitů BigMatu.
Pokud byste měl jmenovat jeden produkt, který je podle vašeho názoru bestselerem v nabídce BigMatu, který by to byl?
To nelze tako jednoznačně určit, protože každý rok přinese něco nového. V letošním roce bych řekl, že bestselerem je fasádní lepidlo a stěrka Quartz od firmy DenBarven.
Nabízíte zákazníkům nějaké věrnostní programy nebo něco podobného?
Máme karty věrného zákazníka. Občas věnujeme drobné dárky, ale jiné věrnostní programy nemáme. Naší filozofií je nabízet trvale zboží za výhodné ceny. Je také důležité, aby zákazník věděl, že zboží je u nás vždy dostupné. Proto také neměníme často sortiment a stavíme na tom, že pokud něco dobře funguje, není potřeba to měnit.
Říká se, že řemeslníci u nás jsou hodně konzervativní a neradi mění materiály, pokud jsou na některou značku navyklí, je tomu tak?
Určitou míru konzervatismu pozorujeme a jak jsem již řekl, snažíme se mít na skladě všechny materiály, na které jsou zákazníci zvyklí. Na druhou stranu někdy jsme postaveni před situaci, kdy výrobce přijde s něčím novým a dražším, anebo jednoduše výrobek zdraží z nějakého důvodu. Když začneme z toho důvodu zakázky prohrávat, musíme ten výrobek zpravidla nahradit jiným. A opět připomenu, že jako člen BigMatu si podobné zkušenosti umíme mezi sebou sdělovat a díky tomu můžeme na některé věci reagovat včas. Přiznám ale, že jsme se také několikrát spálili, i když měl ten daný produkt slušný reference.
BigMat má vedle svého podnikání celou řadu aktivit, například v rámci společenské odpovědnosti, podporuje sport a pořádá mezinárodní architektonickou soutěž. Kterým aktivitám fandíte nejvíce?
Pro mne je nejpřirozenější a nejbližší podpora sportu. Pozitivně kvituji především podporu fotbalové mládeže, ale cyklistika je samozřejmě také zajímavá. A pokud dokáže Nadační fond BigMat pomoci ostatním, tak je to jen dobře.
Když se ohlédnete, tak který moment v historii BigMatu považujete za nejdůležitější, a co byste popřál BigMatu do budoucna?
Podle mne byl nejdůležitějším momentem den založení BigMatu. Přál bych si do budoucna, abychom se poučili z chyb, které jsme udělali, abychom byli efektivnější co se týká nakládání s finančními prostředky a abychom se nebáli překážek.
Můžete jmenovat nějakou zajímavou stavbu, na kterou jste dodávali materiál?
Bylo jich samozřejmě v průběhu let mnoho, ale kdybych měl nějakou vzpomenout, tak by to byla výstavba bytového komplexu Mlýnská strouha, což byl jeden z nejvýznamnějších projektů v Plzni.
A na závěr kdybyste měl BigMat popsat jen několika slovy, jak byste to udělal?
Řekl bych, že je to v danou chvíli pomoc při každodenní práci.
Děkujeme za rozhovor
i.s.
Tentokrát jsme do BIG Nabídky vybrali 3 produkty, které se vám budou hodit při práci nejen na fasádě.
Stává se již tradicí, že kdekoliv ve světě probíhá významná cyklistická akce, BigMat je u toho. Od roku 2024 je...
Každý rok je něčím zajímavý. Některé události se zapíšou do historie zlatým písmem, na jiné raději zapomeneme. Rok...
Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies
Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby vše fungovalo, jak má, abychom věděli, co se na našem webu děje, a abychom Vás mohli informovat o tom, co Vás zajímá, využíváme tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti Vašeho prohlížeče. K použití některých cookies od Vás potřebujeme souhlas, za jehož udělení Vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit. Více informací o tom, jaké cookies využíváme, naleznete v Zásadách používání cookies.
Jaké cookies používáme