Architektura

Beton nám dává svobodu

  ČTENÍ NA 6 MIN.  |  9.2.2024

Solitérní minimalistická stavba na velkém pozemku je postavena v mírném svahu, který přispěl k netradičnímu řešení skleněného parkovacího pavilonu na střeše jednopodlažní stavby. Dispozice samotného domu je inspirovaná pojetím renesančních a barokních vil. Jednotlivá křídla rozdělují pozemek na čtyři samostatné zahrady. Křídla domu se dají mezi sebou variabilně uzavírat a otevírat díky pivotovým dveřím, všechna okna pobytových místností se dají odsunout a otevřít do zahrady. Materiálově se jedná o dialog struktur a dominanci světla. Pohledový beton doplňují výrazné struktury dřeva a kamene, velké kusy mobiliáře. Tak je možné popsat charakter rodinné vily, která se zařadila mezi finalisty mezinárodní architektonické soutěže BMIAA 2023 (BigMat International Architecture Award). Architektonický návrh je dílem kanceláře Nacházel architekti.

Při pohledu na minimalistickou architekturu vily se nabízí otázka, kde hledat spojitost s architekturou renesančních či barokních vil?

Když začínáme pracovat na nějakém projektu, přemýšlíme o dvou zásadních věcech. Jednou z nich je představa, zadání klienta a druhou je morfologie. Tím mám na mysli kvalitu a historii terénu. Respektujeme minulost a přemýšlíme o budoucnosti. Naší snahou bylo, aby klient pochopil, že pokud chce mít dobrý dům, tak samozřejmě architekt musí chápat jeho požadavky, ale on by měl naslouchat okolí. Jde o to, abychom si z okolí vzali to nejlepší, ale na druhou stranu chceme také okolí něco předat. V tomto případě jsme měli k dispozici svažitý zelený pozemek o výměře 3028 m2. Skutečnost, že se jednalo o de facto zelenou louku, bylo velké pozitivum. Protože současná legislativa nám neumožňuje postavit dům na hraně pozemku, většina lidí staví dům přesně uprostřed a nevytěží zahradu, což je velká škoda. Proto jsme potřebovali navrhnout atriový dům, který bude sice situován uprostřed pozemku, ale zahrada bude jeho součástí. Což se nám podařilo, protože jsme atria „vytahali“ na hranu pozemku. Inspirace renesančních a barokních vil vlastně spočívá v tom, že když jste vstoupili do centrální haly takové stavby, bylo tam centrální schodiště, které vás směřovalo do křídel objektu. U našeho projektu rodinné vily jsme měli rovněž centrální halu s centrálním schodištěm, připomínám, že do domu se vstupuje kvůli terénu se shora dolů, a pak jsou tam čtyři křídla. Každé křídlo má svoji centrální chodbu, na kterou jsou „navěšené“ jednotlivé místnosti. 

Základním stavebním materiálem byl pohledový beton doplněný velkými prosklenými plochami. Jaká byla cesta k tomuto řešení?

Beton je skvělý materiál, umělý kámen, který je velmi hezký, když se ho podaří dobře vylít. Jeho ohromnou výhodou je, že vám umožní svobodně zacházet s dispozicí, na rozdíl třeba od cihly, která je představitelem modulového stavění. V našem případě dům současně tvoří opěrnou zeď terénu po kterém se vjíždí na střechu. To neumí jiný materiál. Zajímavé je, že jsme povrch betonu pískovali, čímž je blíž přírodnímu kameni a lépe nám zapadá do terénu. A přispělo to i pohledové kvalitě.    

Takže máme beton jako základní stavební materiál, a pak jsou tam velké skleněné plochy, to znamená všechno jsou to tvrdé materiály. Jak se vám podařilo dosáhnout určitého akustického komfortu?

Tohle téma jsme řešili velmi intenzivně. Říkali jsme si, že jakmile instalujeme koberec a závěsy, zvukové odrazy se pohltí. Nakonec nám hodně pomohla zapuštěná světla, která jsou udělaná jako takové otvory v betonovém stropě a to v poměrně velkém počtu. Podobně jsme zapustili i reproduktory. No a výsledkem je, že akustika je tam skvělá. Dům je nyní zařízený a klient je spokojený, nemá s akustikou žádný problém. Dům je v klidové oblasti, takže hluk zvenčí se vůbec neřešil.

Byl nějaký moment, kdy jste klienta museli o něčem přesvědčovat?

Pokaždé, než začneme pracovat, s klientem hodně komunikujeme. Může se zdát, že spolu mluvíme o úplných banalitách, ale pro nás jsou to důležité vstupy pro naši práci. Nechceme znát jen jeho představu o tom, jak má dům vypadat. My potřebujeme znát jak skutečně žije. V případě této vily jsme klienta opravdu konceptem návrhu překvapili. Původně chtěl dvoupatrový dům. Nepředpokládal, že parkování bude mít na střeše, odkud vstoupí dolů do domu. V tom okamžiku se lámal chleba. Odcházel s tím, že si to nechá projít hlavou, ale druhý den nám zavolal, že to je přesně ono. A to se nám stává často.

Chápu to správně, že máte rád beton?

Rozhodně. Beton je skvělý materiál proto, že vám umožnuje být naprosto svobodný a velkorysý. V okamžiku, kdy přistoupíte na to, že materiálem nebude beton, ale ocel, nebo zdivo, dostáváte se do nějakého modulu, což přináší spoustu problémů. Například tato vila má každou místnost jinak širokou, jinak vysokou, protože je umístěna v terénu. To by nám jiné materiály umožnily jen se značnými komplikacemi. 

 

Když jsou pozemky svažité, bývá architektura vždy zajímavější, jako v tomto případě, souhlasíte?

Naprosto souhlasím. Pro mne je noční můrou pozemek, kde nic není. Kde nemáte ani ty vnější vstupy. Z toho vyplyne, že si z pozemku nemůžete nic vzít, ani mu nic dát. Kdyby tento konkrétní pozemek byl rovný, dům by musel vypadat jinak. Parkování na střeše, to bylo výsledkem praktické a čistě řemeslné analýzy.   

Jakým způsobem byly řešeny další věci, například izolace nebo vytápění?

V principu je to betonový dům opláštěný 20 cm pěnovou izolací, což vyšlo z konceptu oken, které v domě jsou. Finální vrstvu tvoří opět beton, čili celkově se jedná o betonový sendvič. Doplním, že beton nebyl vylitý z obou stran, ale zvenku se jedná o betonové dílce – prefabrikáty. Hlavním důvodem byla možnost případné pozdější revize. Pokud bude potřeba v budoucnu, vnější obálka se rozloží a je tam přístup ke všem technologiím. Například jsou tu zajímavá okna, která jsou zapuštěná a proto nejsou vidět rámy. Podobně jsou skryté systémy roletových dílců. Dům je vytápěný tepelným čerpadlem země-voda. Jedná se o dvou-kompresorový systém, protože se vytápí i bazén a užitková voda. Celá skladba funguje tak, že vytápění je v podlaze (systém REHAU) a chlazení v případě potřeby se uskuteční prostřednictvím fan-coilů, které jsou – umístěny v podhledech supportních místností. Jsou tu tedy dva okruhy napojené na tepelné čerpadlo. Ačkoliv jsou v domě velké prosklené plochy, je to stavba po stránce spotřeby energií velmi efektivní. Hodně tomu napomáhá zelená střecha, ve které je 20 cm zeminy. A také fakt, že dům je z jedné části zasypaný. Tepelné ztráty jsou minimální. I v těch největších vedrech je v domě příjemně i bez zapnutého chlazení. Objekt splňuje všechny aspekty pasivního domu. A zelená střecha do značné míry přispěla k tomu, že je v interiéru příjemné klima po celý rok. {img=1151}

Jaké jsou v domě okenní systémy?

Okna s trojitým zasklením jsou ocelová od firmy Jansen. My máme ocelová okna opravdu rádi, protože ocel je úžasný materiál. Třeba hliníková okna jsou skvělá, ale až moc dokonalá. Ocel je úplně jiná. Podívejte se na ni zblízka, hned tomu materiálu porozumíte. Poznáte, jestli je vylitý nebo ohýbaný. Vnímáte pocit z detailu. Je to stejné jako u cyklistiky. Vidíte na první pohled, zda máte ocelový rám, hliníkový nebo karbonový. Garáž je ocelová konstrukce postavená na v podstatě stejných profilech jako jsou okna. Není zřejmé, co je nosná konstrukce oken a co konstrukce nástavby, protože vše je stále ze stejného materiálu.

is

DALŠÍ ČLÁNKY