Letem světem BigMatem

Rodinná firma Stavebniny Josef Morávek

  ČTENÍ NA 7 MIN.  |  6.5.2022

Město Kostelec nad Orlicí, třetí největší v okrese Rychnov nad Kněžnou, leží zhruba 30 kilometrů jihovýchodně od Hradce Králové. V okolí starobylého města, první zmínky o Kostelci se datují do roku 1316, najdeme mnoho historických památek slavných šlechtických rodů Kinských, Sternbergů, Kolowratů nebo pánů z Bubna. S městem je spjata také zajímavá pověst. Nedaleko obce kdysi stávala osada Grunda. Traduje se příběh dvou čeledínů, kteří každý na svém poli vyorali zvon, z nichž jeden – Ambrož - je prý umístěn v kostele sv. Jiří, ale druhý se propadl do země. Prý byl celý ze zlata a pocházel z kláštera v Grundě a pod zem se schoval před hrůzami třicetileté války. Pověsti mimo jiné vyprávěli ve svých dílech Alois Jirásek a Karel Jaromír Erben (Kytice). Ale dost historie, Kostelec nad Orlicí nás přivítal přívětivým jarním počasím a my jsme přijeli navštívit Stavebniny Josef Morávek. Tato rodinná firma s dlouhou historií patří do skupiny BigMat od roku 2018. Ke společnému stolu si s námi sedl David Morávek.

Prozraďte nám něco o historii firmy, kdy byla založena a kým?

Firmu v roce 1991 založil můj otec, který se živil jako obkladač a celý život trávil na stavbách. Z toho také vyplývá, že původně to byla firma realizační. V roce 1997 jsme ovšem otevřeli první prodejnu na obklady a dlažby. Zlomový okamžik nastal v roce 2002, kdy v Kostelci nad Orlicí skončily původní stavebniny a tak jsme se rozhodli vyplnit mezeru na trhu a založili vlastní stavebniny. Od začátku to byl rodinný podnik. Doplním, že se sice profilujeme jako firma Stavebniny Josef Morávek, ale ve skutečnosti jsme sdružení čtyř fyzických osob – otec, já s manželkou a bratr.

Vy jste nestudoval stavařinu, ale něco úplně jiného…

Jsem vystudovaný elektrotechnik a nejspíš bych dělal dnes programátora. Jenže bylo jasné, že po tátovi to nikdo nepřevezme a tak jsem změnil obor. Vlastně hned po škole jsem začal pracovat v našem koupelnovém studiu a když jsme otevřeli stavebniny, bylo třeba si říct jak dál. 

Jsou obklady i dnes vaší prioritou?

To už je naprosto zanedbatelná část našeho obratu. Zachovali jsme si realizaci pokládky dlažeb a obkladů, ale je na práci málo lidí, takže už neděláme větší zakázky, ale spíše jednotlivé koupelny.

Dříve byl obkladač profesí velmi váženou, ale dnes to vypadá, že se řemesla kumulují do univerzálních part, které dělají všechno.

Je to prostě efektivnější. Obkladači byla vždy sorta sama pro sebe, ale při současném nedostatku pracovních sil bychom plýtvali lidským potenciálem, kdyby nedělali jen obklady. Obkladač může dělat i zednické práce, ale zedník obkladače? To už moc nejde. Máme ale ve firmě dva pracovníky, kteří umí dělat vodu, topení, sádrokartony i zednické práce, a tím je efektivita jejich práce výrazně lepší.

Jaký máte tedy sortiment ve stavebninách a na jaké zákazníky cílíte?

Pro nás je typickým zákazníkem stavební firma, nebo řemeslník, kteří staví rodinné domy. To znamená, že tomu uzpůsobujeme sortiment. Počínaje obvodovým zdivem až po omítkoviny, fasády a betonové zboží. 

Moje tradiční otázka – v čem se lišíte od konkurence?

Myslím, že ve službách, které nabízíme. Například objednaný materiál na rodinný dům u nás skladujeme a pak ho postupně navážíme, podle toho jak jej zákazník potřebuje. A co nespotřebuje, tak vezmeme zpátky. Takovou službu konkurence nemá.  V průměru tak prodáme materiál na 20 až 30 rodinných domů ročně. V loňském roce jsme ale dosáhli rekordních více jak 70 domů. 

Jaké máte plány do budoucna?

Protože jsme se dostali na hranici našich skladovacích možností a nemáme možnost dál rozšiřovat sortiment, chceme přistavět ještě jednu halu a také předělat zázemí pro administrativu. Až se nám to podaří, doplníme produkty, pravděpodobně v oblasti izolací.

Vzpomněl jste abnormálně úspěšný loňský rok, který byl ale již provázen enormním nárůstem cen materiálů. Jak jste se s tímto dokázali vypořádat?

Když to šlo, včas jsme se dokázali předzásobit, takže náš prodej se nezastavil. Horší bylo vysvětlovat lidem, kteří k nám přišli a viděli naskladněný materiál, že jim ho nemůžeme prodat, protože je už zamluvený. Komunikujeme se zákazníky hodně dopředu a víme co chtějí a jaké stavby plánují a tomu se přizpůsobujeme. 

Jak to vypadá s materiálem v letošním roce?

Zatím je to katastrofa. Každého, kdo si chce letos objednat materiál na hrubou stavbu, musíme prakticky odmítat. Zásoby, které jsme měli z loňského roku, jsou prodané nebo zamluvené. Když někdo nový přijde, tak mu slíbíme, že ho přidáme na „hromádku“ a jakmile materiál bude k dispozici, tak jej objednáme. Ale popravdě nejsme momentálně schopni říci kdy to bude a jaká bude cena.

Do BigMatu jste vstoupili v roce 2018. Co vás k tomu přimělo?

Asi jako každého – tlak velkých řetězců. Začali jsme si uvědomovat, že u zakázek pro stavební firmy taháme za kratší provaz. Tušili jsme, že to nemůže dlouho fungovat. V tu chvíli nás oslovil BigMat, konkrétně Jarda Svoboda, kamarád z Vysokého Mýta, který už v BigMatu byl. Přiznám se, že jsme se na začátku báli určité direktivy, ale po vysvětlení způsobu fungování BigMatu a výhod, které členství v něm přináší, nebylo co řešit. Dnes už vím, že to byla správná cesta, protože se nám tím zásadně zvýšila konkurenceschopnost.     

Vidíte ještě prostor počet členů BigMat dál navyšovat?

Zcela určitě. Podívejte se na mapu, stále tam najdete hodně prázdných míst. Podle mého názoru může být BigMat síť s největším počtem poboček v České republice. Ještě spousta stavebnin musí nutně dojít do stejného bodu jako my v roce 2018. 

Většina členů říká, že největší výhodou je osobní přístup k zákazníkům a nadstandardní služby. Na druhou stranu budujete třeba společný e-shop. Neztrácí se pak tam ta typická komunikace se zákazníkem?

Časy se mění a věková struktura zákazníků také. Lidé jsou zvyklí informace hledat na internetu. Naše prezentace není o tom, abychom někoho uhranuli cenou, ale chceme mu ukázat kdo jsme a co umíme. Cílem je dostat zákazníka k nám na prodejnu, kde mu uděláme konkrétní nabídku, vysvětlíme mu naše výhody a co pro něj umíme udělat navíc oproti konkurenci. Chceme, aby zákazníci věděli co máme skladem a s čím obchodujeme, ale obchod by se měl uzavírat a vytvářet převážně na prodejně.

Jak vnímáte společné produkty značky BigMat a dodavatelů?

Nejsme zastánci prodeje výrobků s „anonymním“ výrobcem. Chceme prodávat jen ověřené značky, protože se nechceme dostat do kategorie hobby marketů, kde se prodává to nejlevnější a zákazník ani neví, kdo vyrábí výrobek, který si kupuje. Marketing BigMatu jde podle mne správným směrem a dělá mnoho užitečných věcí, ale některých prodejních akcí se neúčastníme, protože jsou s výrobci, se kterými nespolupracujeme a ani v dohledné době spolupracovat neplánujeme.

A čím se zabýváte, když nejste zrovna v práci?

Když nejsem v práci, tak dokončuji stavbu svého domu. Ale když zbyde čas, rád se věnuji myslivosti.

Děkuji za rozhovor

i.s.

DALŠÍ ČLÁNKY