Letem světem BigMatem

Nejen beton koupíte v BigMat stavebninách Vacek

  ČTENÍ NA 6 MIN.  |  27.11.2023

Na úpatí Orlických hor v údolí Tiché Orlice se nachází město Jablonné nad Orlicí. Žije zde kolem 3000 obyvatel. Na okraji města najdete nekonvenční areál stavebnin BigMat Vacek, s.r.o., jež byly tentokráte cílem naší návštěvy. Přivítal nás jednatel a zakladatel firmy Josef Vacek a také vedoucí prodejny a betonárky Jan Beránek. Hned na úvod bylo jasné, že tentokráte nepůjde jen o klasickou prodejnu stavebního materiálu. Kdysi to byl areál okresního stavebního podniku, kde se vyráběl hlavně beton. Jenže technologie časem zestárla a na počátku devadesátých let byla výroba nerentabilní. Betonárka byla tehdy v majetku obce Jablonné nad Orlicí a radnice rozhodla o prodeji. Příležitosti se chopil Josef Vacek. Psal se rok 1994.

Založil jste novou firmu a rozjel výrobu betonu?

Přiznám se, že výrobě betonu jsem tenkrát vůbec nerozuměl, ale viděl jsem příležitost ve svých 54 letech začít podnikat. Oslovil jsem proto kamaráda, který se v tomto oboru pohyboval, zda by mi nepomohl. Nakonec jsem si musel vzít úvěr a betonárku jsme koupili. Část úvěru jsme použili jako investici do nové technologie, protože ta stávající se nedala použít. Investovali jsme hlavně do nového míchacího zařízení a do nových forem. 

S čím jste začínali?

V té době byla poptávka po komponentech potřebných pro stavbu dálnic. Byly to hlavně odvodňovací betonové roury. Začali jsme také dodávat osmihranné uvnitř kulaté odvodňovací roury pro lesní hospodářství. To bylo v roce 1995. Na rozjezd firmy to stačilo. Protože tato technologie uměla vyrábět také betonové skruže, velice brzy jsme rozšířili sortiment. Pro vaši představu – vyráběli jsme skruže o průměrech 70 až 100 cm. Za jednu směnu jsme vyprodukovali 60 až 70 skruží a poptávka rostla. Postupem času začali chodit zákazníci a poptávali samotný beton. Nám ale bylo jasné, že z pohledu efektivity má větší smysl prodávat hotové výrobky. Proto jsme začali s výrobou drobnějších produktů, jakými byly například obrubníky apod. Jenže zájem o beton byl tak silný, že jsme se stejně nakonec věnovali i transportbetonu. Současně ale rostla konkurence, a abychom se udrželi, potřebovali jsme roční obrat kolem 18 až 20 milionů. Novým impulsem byl příchod Honzy Beránka, který měl spoustu nápadů a i díky němu se firma diferencovala do současné podoby, kdy máme divizi betonového zboží, transportbetonu a stavebního materiálu.

Výroba betonových produktů je mezi členy BigMatu docela ojedinělá. Bylo pro vás vstup do BigMatu něčím zásadním?

Jsme malá rodinná firma, ve které se všichni dobře známe a víme, že se můžeme na každého spolehnout. Máme všechny úvěry splacené, což je pro nás strašně důležité. Díky tomu, že máme tři divize, můžeme říct, že když se jedné nedaří, zastoupí jej druhá nebo třetí. Vzhledem k velké konkurenci v oblasti prodeje tradičního stavebního materiálu má tato divize na celkovém obratu nejmenší podíl. Vstupem firmy do BigMatu se nám však otevřely nové možnosti a stali jsem se i v tomto směru konkurenceschopnými. Máme u většiny dodavatelů lepší podmínky a to je pro obchod zásadní. 

Získali jste s BigMatem nějaké nové dodavatele?

Než jsme se stali součástí BigMatu, museli jsme brát materiál od velkých velkoobchodů a to se změnilo. Oslovili nás noví dodavatelé a díky tomu jsme mohli rozšířit sortiment, což pozitivně přijali naši stálí zákazníci. 

V areálu je vidět, že betonový sortiment je už hodně široký…

Vyrábíme skoro všechny prefabrikované produkty na zakázku. Silniční panely, lego bloky, překlady, skruže, kolumbária na hřbitovy, různé panely na haly nebo třeba na kravíny, opěrné stěny apod. Často se přizpůsobujeme požadavkům architektů. Beton se v podstatě skládá ze čtyř položek – drť, písek, cement a voda. Každý výrobek má ovšem jinou recepturu, kterou nám vymýšlejí specialisté. Všechno je dnes řízeno počítačem. Zadáme požadované složení pro určitý výrobek a míchačka beton podle receptury sama namíchá s přesností jednoho kilogramu. Do budoucna bychom chtěli mít ještě jednu míchačku, která by se využívala pouze na transportbeton. Cílem je zvýšit kapacitu výroby. V současně době umíme vyrobit 20 m3 betonu za hodinu. Jsou ale situace, například když někdo dělá základy nové haly, kdy tato kapacita nestačí. 

Máte vlastní dopravu na rozvoz betonu?

Začínali jsme s jedním mixem, ale dnes máme jeden s pumpou o kapacitě 7 m3 a dosahem 24 metrů a mixy s kapacitou 7 a 9 m3 betonu. Nejziskovější je ten s pumpou. Betonárek je i v okolí samozřejmě více, ale my máme tu výhodu, že máme kromě výroby také transport a k tomu ještě stavebniny. Což se doplňuje. Další naší specifikací je, že můžeme míchat beton přes celou zimu, protože míchárnu máme v hale. Takovou možnost většina betonárek nemá a s příchodem mrazů udělají odstávku, ale my jedeme dál. Transportbeton je samozřejmě regionální záležitost, ale betonové produkty dodáváme do větší části republiky. Máme třeba zákazníka, který staví v okolí Prahy.

Kdy jste začali s prodejem stavebnin?

Celý sortiment pro hrubou stavbu jsme začali nabízet v roce 2003. Nemáme vnitřní vybavení, jakou jsou například dveře nebo sanita.

Kdo je vaším typickým zákazníkem?

Portfolio zákazníků je široké. Obce, města, stavební firmy včetně těch velkých jako jsou Strabag, Eurovia, ale i menší zákazníci, kteří například staví studny apod. Pak jsou tu samozřejmě i drobní stavebníci s rodinnými domy. 

Od loňského roku ceny většiny stavebních materiálů kolísaly, jak je to v současné době s betonem?

Ceny betonu byly dlouhé roky stabilní. Situace se změnila hlavně na jaře letošního roku, protože vstupní materiály jsou dražší. Nejvíc se to projevilo u cementu. Energie šly také hodně nahoru. Ale staví se dál. Takže ceny betonu jsou nyní zhruba o třetinu dražší.

Co plánujete do budoucna?

My už se moc rozšiřovat nemůžeme, protože nemáme prostor. Spíš se chceme zlepšovat a hlavně modernizovat.  Cílem je postavit již zmíněnou novou míchárnu. Ale chceme si na všechno našetřit sami bez toho abychom si brali úvěry.

Děkuji za rozhovor

is

DALŠÍ ČLÁNKY