Letem světem BigMatem

Bratři z Frýdku-Místku

  ČTENÍ NA 5 MIN.  |  8.7.2021

Víte, že dvouměstí Frýdek-Místek situované na obou březích řeky Ostravice vzniklo spojením moravského Místku a slezského Frýdku za nacistické okupace v roce 1941? Nynější známé jméno města však definitivně stanovilo až ministerstvo vnitra v roce 1955. Severomoravský kraj, do jehož jurisdikce Frýdek-Místek patří, se do historie zapsal těžbou uhlí a hutní výrobou. Byly doby, kdy v kraji snad neexistovala rodina, která by neměla mezi sebou oceláře či horníka. V hutnickém průmyslu byli zaměstnáni do roku 2001 také bratři Kozelští. V rámci reorganizace a snižování stavů se museli postavit na vlastní nohy a tak založili firmu.

Cesta ke stavebninám vedla přes bazar starších materiálů a strojů. V roce 2007 už to byly plnohodnotné stavebniny. Dnes firma Stavebniny Kozelský a Kozelský, s.r.o., podniká na ploše jednoho hektaru, přičemž krytá plocha zaujímá zhruba 3000 m2.  Konkurenční boj bratry přiměl stát se v roce 2015 členy sítě BigMat. Což, jak se později ukázalo, byl krok správným směrem. Konkurence je v městě nebývale vysoká, zejména vzhledem k objemu stavebních prací. Další stavebniny jsou například hned za plotem.

Je nějaká oblast v sortimentu nebo ve službách, která by byla pro vaše stavebniny charakteristická?

Velkou část našeho sortimentu, a nutno dodat i našich příjmů, tvoří štěrky a písky. Tím se od konkurence odlišujeme, protože ostatní jsou v tomto ohledu pozadu. Před časem jsme si pořídili nakladač s váhou, čímž jsme konkurenci předběhli, protože všude jinde se takový sortiment musí vážit zvlášť a tím je celý proces prodeje zdlouhavý. Řekl bych, že tento materiál by mohl být zajímavým tématem pro celý BigMat, protože dosud se mu věnovalo jen málo pozornosti. 

Jak vás napadlo prodávat zrovna písky?

Byla to vlastně náhoda. My jsme začali s bazarem starých materiálů, protože tehdy se ještě rozprodávaly sklady státních podniků a družstev, což bylo zajímavé. Pak jsme k tomu písky a štěrky jednoho dne přidali. Sami jsme se divili, jak se nám prodej sypkých materiálů postupně rozjel. Dnes tvoří v podstatě čtvrtinu našich příjmů.

Bylo těžké se přeorientovat z hutnictví na stavebniny a ještě k tomu založit vlastní firmu?

Nebylo to úplně jednoduché, hlavně na začátku, protože jde o zcela odlišný obor. Ale zdálo se nám, že bychom se mohli stavebninami uživit, a jak se nakonec ukázalo, nebyla to špatná volba.

Pozorujete v tomto zvláštním roce nějaký pokles tržeb?

Nijak zvlášť. Spíše nás ovlivnilo počasí, protože když skoro celý měsíc prší, zákazníci některé investice a práce odloží. Na druhou stranu pozorujeme, že ubývá místních řemeslníků a díky tomu přibývá levnější polská pracovní síla, což nám kazí trh, protože si vozí svůj, pochopitelně levnější, materiál. Maloobchodní ceny jsou v Polsku nižší než u nás, přece jen je to větší trh.

Vy nějaký materiál nakupujete v Polsku?

Téměř nic. Mohu říci, že z Polska dovážíme akorát sádrokartony Rigips, protože jsou tam skutečně levnější. Prodáváme samozřejmě taky Knauf, ale většinou firmám, které mají konkrétní desku předepsanou v projektu. Je to otázka ceny. Privátní investor si na svůj rodinný domek vezme obvykle Rigips. V širším sortimentu prodáváme takový ten střed z pohledu ceny a kvality. Nicméně pořád u nás platí, že cena je nejdůležitější.

Obvykle se ptám, v čem vám BigMat nejvíce pomohl, ale taky mne zajímá, kde například vidíte jeho slabinu?  

Asi jako každý, také my jsme po vstupu do BigMatu mohli rozšířit sortiment a dostali jsme se na přímé nákupy u dodavatelů za srovnatelné ceny, čímž jsme se stali konkurenceschopnější. Když jsme vstoupili do BigMatu, mnozí se nás ptali, zda jsme firmu neprodali, ale nakonec ten krok ocenili a naopak počet zákazníků nám narostl. Střední a větší firmy pak ocenily, že máme zboží s potřebnými certifikáty a technickými podklady. Slabinou BigMatu v našem kraji, abych byl konkrétní, je absence spolupracujících partnerů. Pro nás by bylo výhodnější, kdybychom měli v blízkosti další „bigparťáky“. Určitě bychom ocenili další posílení centrálního marketingu.

 

Kam chcete firmu směřovat a co chystáte nového?

V sortimentu se toho asi moc nezmění, myslím, že máme vše podstatné. Trápil nás stav areálu, takže se snažíme každý rok něco zlepšit a vytvořit. V letošním roce chceme rekonstruovat vjezd do areálu a v budoucnu chceme postavit novou prodejnu. To je náš cíl.

Máte vůbec čas na nějaký odpočinek?

Ale ano, bez toho by to ani nešlo. Rád chodím po horách a jezdím na kole, ale to je tak asi všechno, vzhledem k mému věku.

Děkujeme za rozhovor

Ivan Sklenář

 

DALŠÍ ČLÁNKY