Zajímavosti kolem nás

Jděte s dobou a kupte si skútr.

  ČTENÍ NA 5 MIN.  |  12.3.2022

Jak jednou okusíte kouzlo jednostopého stroje, už vás neopustí. Ty důvody jsou velmi jednoduché a dělí se na vjemové a praktické. Předně: pocit svobody a nezávislosti je v dnešní svázané době k nezaplacení. To vás prostě baví. Praktické důvody zase oceníte zejména ve městě. Rychlost přesunu v zácpách, snadný průjezd kolonou vozidel a bezproblémové parkování dělají skútr ideálním „přibližovadlem“ prakticky všude. Ale i to není limitující, protože jsou skútry, na kterých můžete i s drahou polovičkou podnikat celodenní výlety do přírody.

Jaro je před námi, a pokud ještě skútr nevlastníte, pak je tu možná ta nejlepší příležitost přemýšlet o něm, než bude vyprodáno. Skutečně. Na rozdíl do automobilového průmyslu, který zaznamenal v poslední době prodejní pokles, motocykly a skútry jdou na dračku. Již rok 2020 znamenal výrazný nárůst prodejů, ale ani rok 2021 nebyl o moc horší. Například značka BMW si připsala ve srovnání s rokem 2020 až 24 % nárůst prodejů. Italská Ducati dokonce 66 % a tradiční výrobce skútrů Piaggio plus 16 %.

Trocha historie

Skútr je historicky nesmazatelně spjat s italskou značkou Piaggio. Psal se rok 1884, kdy dvacetiletý Rinaldo Piaggio založil v Janově firmu na výrobu šroubení pro lodě. Během první světové války se výroba přeorientovala na letectví, nicméně první pokusy vyrobit kompaktní motocykl se datují až na konec druhé světové války. První prototyp neměl jak po technické, tak po designové stránce naději na úspěch. Až teprve návrh známého leteckého konstruktéra Corradina D'Ascania začal nabývat konkrétní podobu dnes typického vzhledu. Jeho geniálním tahem bylo, že motor s převodovkou přesunul vedle zadního kola a navrhl elegantní rám z lisovaného plechu. Piaggio tehdy pronesl památnou větu: „Sembra una vespa“. Vypadá to jako vosa. A tak začala historie nejslavnějšího skútru na světě. V roce 2021 oslavila Vespa 75 let své existence.   

Volba motoru je zásadní rozhodnutí

Přestože se výrobou skútrů zabývají skoro všechny významné motocyklové značky na světě, Vespa nebo Piaggio patří stále mezi nejprodávanější a nejvyhledávanější skútry vůbec. Jsou to právě tyto značky, které udávají trend. Můžete je mít jak s konvenčním benzinovým čtyřtaktním motorem, tak s elektrickým. Při rozhodování záleží hlavně na možnostech nabíjení, ale logicky se elektromotor hodí především do města. Vespa Elettrica by měla mít dojezd až 100 km. Konvenční motor samozřejmě poskytuje větší možnosti a lepší mobilitu co se týká dojezdu. V České republice stačí řidičský průkaz skupiny B na řízení skútrů do objemu 125 cm3 (případně elektroskútry do výkonu 11 kW). Platí to samé i pro tříkolky. Kdo však vlastní řidičské oprávnění na motorku, může sáhnout po stroji objemu 300 cm3 nebo i více. Má tak k dispozici větší výkon, agilitu, rychlost a má dobrého společníka pro delší mimoměstské výlety. Nicméně pro jízdu po městě 125 cm3 vlastně bohatě vystačí. V tomto případě každý ocení hlavně nízkou hmotnost a mrštnost, která se bude při prolétání se mezi auty hodit. Volbu stroje může ovlivnit i velikost kol. Zatímco skútry s většími koly (to jsou například skútry Piaggio) poskytnou větší pohodlí na nerovnostech, obzvlášť na městské dlažbě, stroje s malými koly (Vespa) jsou agilnější a jednodušší na ovládání. Větší kola nabídnou také větší stabilitu při vyšších rychlostech. Piaggio stopětadvacítka Medley uhání i 110 km/h. Při volbě výbavy by mělo být již standardem ABS minimálně na předním kole (u větších skútrů na obou kolech). Většina renomovaných značek nabízí dnes LED osvětlení vpředu i vzadu a vyšší modely často i displeje s konektivním propojením s chytrým telefonem. Při rozhodování o konkrétním modelu berte na zřetel i to, co a jak budete vozit. Když například dojedete na schůzku, potřebujete obvykle uložit přilbu. Větší úložný prostor pod sedadlem se proto hodí. Praktický je samozřejmě Top Case (přídavný kufřík), kam složíte i objemnější nákup. Pro jízdu v chladnějších dnech je dobré mít termo deku na nohy a rukávy na řídítka. Někteří svůj stroj ještě doplňují čelním plexi štítem, za kterým se pohodlně schováte před větrem. U větších skútrů stojí za úvahu také trubková konstrukce padacího rámu, která je u motocyklů řekněme skoro nezbytná.  

 

Optimální volba do města?

Primárně záleží na tom, jak již bylo uvedeno, jaký typ řidičského oprávnění vlastníte. Jestliže máte pouze „béčko“ a italské stroje jsou vám sympatické, tak je dobrou volbou Piaggio Medley 125 cm3 s výkonem 11 kW. Má nádrž na 7 litrů a při spotřebě kolem 2,4 litru na 100 km ujedete za optimálních podmínek i 290 km. Můžete samozřejmě sáhnout po ikonické Vespě, ale počítejte s tím, že si připlatíte za eleganci. Strojem na kratší výlety kolem města by měl mít už objem motoru větší. Například Vespa GTS 300 nebo Piaggio Beverly 400.

Skútr je radost

Jezdit na skútru je čistá radost. Ve městě není opravdu rychlejší dopravní prostředek. Je pravda, že jízda jednostopým skútrem má svá rizika, protože i když se s přibývajícími motocykly na silnicích mnoho zlepšilo, stále tu chybí vzájemný respekt mezi řidiči automobilů, motorkáři ale i chodci. Vzájemná ohleduplnost by měla být za každých okolností vždy na první místě. Nezanedbatelnou výhodou skútru je, že jej zaparkujete na všech místech jako automobil, ale potřebujete k tomu mnohem menší prostor, za který navíc nic neplatíte. Menší skútr doslova vtěsnáte skoro kamkoliv. Pamatujte také, že větší výkon a zrychlení se vyplatí, když chcete vyrazit z křižovatky jako první. Většina nových strojů je dnes vybavena také systémem start-stop, ale na rovinu - z tohoto pohledu ztrácí smysl. Naštěstí jde také vypnout. Ještě jedno doporučení na závěr. Nešetřete na bezpečnosti. Kvalitní, byť otevřená přilba, je základ. Nechte si poradit ve specializované prodejně. Pevná bunda a motorkářské kalhoty můžeme jen doporučit. Než se rozhodnete pro konkrétní stroj, vyzkoušejte jich více, jedině tak poznáte, jaký vám bude sedět nejlépe.   

Is

DALŠÍ ČLÁNKY