Letem světem BigMatem

Vždy je dobré mít na výběr!

  ČTENÍ NA 6 MIN.  |  7.5.2025

Každý rok je něčím zajímavý. Některé události se zapíšou do historie zlatým písmem, na jiné raději zapomeneme. Rok 2010 nebyl z tohoto pohledu příliš výjimečný. Snad jen to, že velká světová recese z roku 2007, která zasáhla i naši ekonomiku, byla již téměř zažehnána. Zrovna v té době vzniklo na našem území společenství BigMat, u jehož založení stál také Ing. Martin Janata z firmy FALCO – Profi, spol. s r.o. – Chotusice.

Pan Martin Janata byl druhý v pořadí, za kterým jsme se letos vypravili, abychom požádali o malé ohlédnutí. Jako vždy nás přivítal v dobré náladě. „Před 15 roky jste se podílel na založení BigMatu v České republice. Bylo to období očekávání a tak se musím zeptat, zda byly z vašeho pohledu všechny vize naplněny?

Částečně ano. Myslím, že jsme si tehdy nedělali žádné velké iluze o tom, že by se jednalo o jednoduchou záležitost. Spoustu věcí jsme samozřejmě podcenili, ale na druhou stranu musím říci, že velká část práce nebyla zas tak obtížná, především díky výborné spolupráci s tehdejším ředitelem BigMat International Jean Luc Leroyem. Byl to opravdu skvělý člověk.

Co bylo podle vás hlavním impulsem pro založení BigMat v Česku? Jaká byla tehdy situace na trhu a proč jste věřili, že právě tento model bude úspěšný?

Měl jsem tehdy osobní zkušenosti z týmové práce v oblasti prodeje stavebních hmot v rámci skupiny FALCO International v Plzni. Proto nebyla spolupráce v jedné skupině pro mě něčím úplně novým. Přestože situace na trhu byla v té době mnohem jednodušší než je tomu dnes, zkušenosti ve společenství EuroMat, jehož členem FALCO bylo, mluvily jasně. A ty se po letech jednoznačně naplnily. 

V čem spatřujete hlavní výhody BigMatu oproti jiným stavebninám? Jaké benefity u vás zákazníci získají?

Největší benefit vidím ve sdílení určitých služeb a třeba v propagaci celé skupiny BigMat, což bychom sami nebyli schopni realizovat. A to ani v případě, že bychom několikanásobně narostli. Proto se přenos informací směrem k zákazníkovi může mnohem lépe komunikovat. Druhou věcí, kterou bych rád zmínil, je komplexnost služeb. Při jejím zajišťování máme možnost v rámci skupiny se opřít o jiného zkušeného a to nám dává výhodu. Na druhou stranu si zachováváme svou nezávislost, což je pro velkou část členů velmi důležitý aspekt.

Významná část členů má statut rodinné firmy. Co vás osobně na takové práci baví?

Produktem rodinné firmy je bezesporu mnohem intenzivnější přístup k zákazníkovi, což je významný atribut, který náš obchodní model vyzdvihuje a prohlubuje. Tím pádem má každé obchodní místo celkem silnou motivaci se zlepšovat, aniž by se o to naše centrála jakkoliv snažila. To je jeden ze základů úspěchu, nastavit strategii tak aby se rozvíjela sama. Což je jedna z věcí která naše členy v práci baví. Alespoň v to doufám…

Ano významným specifikem BigMatu je možnost soustředit se na skutečně osobní přístup k zákazníkům. Jak se vám daří udržet kvalitu zákaznického servisu i při rozšiřování sítě?

To je už na každém členovi, ale fundamentálně k tomu hodně přispívá naše centrála. A to pro ni vůbec není jednoduchá záležitost.

Liší se nějakým způsobem sortiment a služby BigMatu ve srovnání s konkurencí??

Podle zaměření jednotlivých členů BigMat nabízí v zásadě všechno co stavba potřebuje. Od konkurence se odlišujeme již zmíněným přístupem. BigMat je sice už velká skupina, ale není v tak velké míře zatížena určitými atributy typickými pro korporát, jako třeba některá konkurence. Což je někdy dobře, ale přiznejme, že někdy také ne. Každopádně nás to odlišuje a to je, myslím, důležité.

Pokud byste mněl jmenovat jeden produkt, který byste označil za poslední roky jako bestseler, co by to bylo?

To je zajímavá otázka, ale asi bych to spíš směřoval na určitou skupinu výrobků. Tady vidím celou paletu produktů ze stavební chemie, nebo vakuových izolačních materiálů.

Máte věrnostní programy nebo speciální nabídky, které pomáhají zákazníkům ušetřit?

Věrnostní programy máme a aplikujeme je v režimu outsourcingu. Nicméně ušetřit někdy pomůže dobrá rada. Když totiž máte technické znalosti a navíc zkušenosti, pak možnost cokoliv konzultovat je pro zákazníka velkým přínosem.

BigMat se mimo jiné angažuje v řadě zajímavých projektů. Počínaje architektonickou soutěží BigMat BMIAA, přes podporu sportu (BigMat ProSport, partnerství s Mezinárodní cyklistickou unií UCI) až po pomoc druhým v rámci Nadačního fondu BigMat CZ. Jak vnímáte tyto aktivity? Jaké jsou vaše oblíbené projekty BigMat?

Je to zcela jistě dobré zviditelnění naší jednotky a samozřejmě i dobrá možnost něco udělat pro druhé. Architektonická soutěž a partnerské aktivity kolem sportu je výsledek práce naší zahraniční centrály a dělá to opravdu dobře. Nadační fond je v ČR prací našeho představenstva a také jednotlivých členů. Mým oblíbeným projektem je architektonická soutěž.

Když se ohlédnete zpátky na těch 15 let, jaký okamžik nebo událost považujete za nejvýznamnější v historii BigMatu v ČR?

Myslím, že klíčové byly naše začátky. Pokaždé, když se připojil nový člen a narostl nám obrat, byl to důležitý moment. Ale abych byl přesnější, za skutečně klíčový moment považuji okamžik, když se k našemu projektu připojily v samém začátku firmy Centrostav a Stavimex.

Jaké největší výzvy vidíte pro BigMat v dalších letech? Jak se chcete dále rozvíjet?

To je, řekl bych, především věcí našeho představenstva. Ale z pozice řadového člena však vidím výzev opravdu hodně. Máme spoustu práce v segmentu dodavatelských vazeb a přidružených služeb.  

Co vám osobně dal BigMat? Jak vás tato cesta profesně i osobně ovlivnila?

Evropský záběr projektu BigMat pro mě znamenal načerpání mnoha cenných zkušeností.

Můžete jmenovat nějaké zajímavé stavby z vašeho regionu, na které jste dodávali materiál?

Takových staveb je opravdu hodně. Rád bych při této příležitosti zmínil, že se dlouhodobě věnujeme dodávkám speciálních lepidel tenkých desek na provětrávané fasády. Což jsou zajímavé projekty.

Co byste popřál BigMatu k jeho 15. výročí, a kde ho vidíte za dalších 15 let?

Přál bych si, aby měl BigMat kvalitní členskou základnu, šťastnou ruku při volbě orgánů družstva a v neposlední řadě dobře fungující centrálu. To vše v současné době BigMat má, tak nezbývá, než si přát, aby to vydrželo. Samozřejmost to určitě není.

A na závěr – pokud byste měl popsat BigMat pár slovy, jaké by to byly?

Vždy je dobré mít na výběr. Proto BigMat.

Děkujeme za rozhovor

 

DALŠÍ ČLÁNKY

Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies

Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby vše fungovalo, jak má, abychom věděli, co se na našem webu děje, a abychom Vás mohli informovat o tom, co Vás zajímá, využíváme tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti Vašeho prohlížeče. K použití některých cookies od Vás potřebujeme souhlas, za jehož udělení Vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit. Více informací o tom, jaké cookies využíváme, naleznete v Zásadách používání cookies.

Jaké cookies používáme

Funkční

Zprostředkovávají základní funkčnost stránky.

Analytické

Pomocí těchto cookies sledujeme návštěvnost našeho webu i to, odkud jste k nám na web přišli.

Marketingové

Tyto nám umožňují přizpůsobovat naši nabídku Vašim potřebám a zobrazovat Vám relevantní reklamu.

Přijmout vše Přijmout nezbytné Přijmout vybrané Podrobné nastavení