Letem světem BigMatem

Všechno si koupit můžete, jen ne čas!

  ČTENÍ NA 5 MIN.  |  17.8.2021

Modročervenou prodejnu stavebnin DAROS profi nelze přehlédnout. Nejen výrazné barvy, ale všude přítomná loga a vlajky jasně dávají všem najevo, kterou ligu DAROS hraje. A nejsou to jen venkovní znaky BigMatu, ale i vnitřek prodejny. Vládne tu pořádek a jasná identifikace. Uvnitř prodejny nikdo nemusí nic hledat, protože navigace je jasně čitelná a přehledná. A přitom máte stejně pocit, že nejste jen v nějaké „samoobsluze“, ale v rodinné firmě. Ale to už nás vítá majitel Rostislav Holý, který firmu vybudoval doslova z nuly.

„Psal se rok 1995, skončil jsem vojnu a rozhlížel se, co dělat. Asi jako každý jsem toužil podnikat, ačkoliv jsem neměl žádné ekonomické vzdělání,“ vypráví Rostislav Holý. Nastoupil tedy do firmy, která nabízela spojovací materiál k sádrokartonům, ale po třech letech přišlo první rozčarování a nakonec uzrál čas se osamostatnit. S kolegyní založili vlastní firmu DAROS, což byla zkratka Dáša a Rosťa. „Začínali jsme úplně od nuly. Neměli jsme téměř žádné peníze, ale měli jsme chuť a energii. Dopoledne jsem dělal skladníka, v poledne rozvážel zboží a po pracovní době jsem chodil na montáže. Dělali jsme podlahy a potom i suchou výstavbu, čili sádrokarton. Je úsměvné, že svou první podlahu jsem pokládal jen s pilkou na železo, protože jiné nářadí jsem neměl. Za peníze, co jsem vydělal, jsem koupil první okružní pilu (mafla). A tak to šlo pomalu dál. Prošel jsem si ale vším, což považuji za velkou výhodu, protože vím přesně, co se dá stihnout a co jde nebo nejde namontovat.“

DAROS postupně sílil, pročež vzrůstala potřeba se rozšiřovat, takže nakonec z toho bylo hned dvojí stěhování. Posledním počinem byla koupě areálu bývalé pily pod nádražím, ve kterém DAROS nakonec definitivně zakotvil. Nová prodejna byla slavnostně otevřena v dubnu 2018. Mezitím však rostl tlak ze strany řetězců, a tak nebylo divu, že došlo i na myšlenku spojit se s někým silnějším. Nastalo vyjednávání s družstvem BigMat. „V roce 2015 jsme jen horko těžko konkurovali velkým řetězcům, ale měl jsem vizi, kam firmu posunout. BigMat nás oslovil, ale já měl obavy, protože firmu jsem vydupal ze země a nechtěl jsem o ni pochopitelně přijít. Proto jsem rok sháněl informace, než jsem se odhodlal a do BigMatu v roce 2016 nakonec vstoupil. Když se dnes ohlédnu zpátky, byl to velký krok, který nás katapultoval do zcela jiné sféry. Získali jsme nejen dobré podmínky, bonusy, ale i nové dodavatele a mohli jsme konečně konkurovat všem okolo,“ vzpomíná Rostislav Holý.

DAROS se rozšířil o koupelnové, fasádní a interiérové studio s prezentací, míchací centrum a půjčovnu, a zaměřil se na maloobchodní prodej. „Podívejte se, v sortimentu stavebního materiálu prostor na rozšíření už moc není, a přiznejme si, že obchodní marže jsou v tomto ohledu velmi malé. Proto suplujeme částečně hobby markety, což je podle mého názoru jediná cesta, jak v budoucnu přežít. Maloobchod umožňuje celkem široký rozptyl z pohledu sortimentu. Dnes máme okolo 600 m2 prodejní plochy a uživili bychom ještě něco navíc. Já vycházím z myšlenky, že všechno si můžete koupit, ale ne čas. Proto chci, aby zákazník u nás našel všechno, co na svou stavbu potřebuje. Od stavebního materiálu, přes půjčovnu nářadí, až po elektrické kabely, obklady, instalatérský sortiment, míchací centrum a malířské potřeby. Všechno u nás má na jednom místě a nemusí nic shánět.“


O tom, do jaké míry se myšlenka Rostislava Holého potkala s realitou, svědčí 20% podíl maloobchodního prodeje na celkovém obratu firmy, přičemž každým rokem je větší a větší. Mezi typické a nejčastější zákazníky patří malé a střední firmy, a pochopitelně koncoví zákazníci. Většina obchodních vztahů je založena na dlouhodobé spolupráci. Hodně stavebních firem v okolí rostlo společně se stavebninami. Větší podíl maloobchodu je tedy cíl, ale co dál?

„Nyní jsme ve fázi, kdy jsme dokončili stavební centrum a naším dalším krokem by pravděpodobně mělo být zahradní centrum. Máme dohromady kolem 30 tisíc metrů čtverečních plochy a tak bychom ji chtěli využít. Mojí vizí je mít kromě standardního sortimentu i vzorkovnu betonových dlažeb, prodej zahradních domků, bazénů a stromků, zahradního nábytku, rovněž dřevěný program a vybavení dětských hřišť," vysvětluje nadšeně pan Holý. Je zřejmé, že práce je pro něj koníčkem. „Musí vás to bavit, jinak bychom to nemohli dělat. Znám spoustu lidí, kterým je okolo 50 let a firmy vybudovali z nuly jako my, a to jedině proto, že tomu obětovali všechno, a že je to bavilo.“

Co DAROS a BigMat dnes? „BigMat samozřejmě poroste dál a cíle jsou velké. Teď před námi stojí například vybudování datového skladu, musíme ještě více posílit marketing a budovat značku BigMat. S tím souvisí i rozšiřování členské základny. Musím říci, že zájem o vstup do družstva v poslední době značně stoupl. Já sám vidím velmi důležitou roli ve spuštění e-shopu, na kterém již intenzivně pracujeme, a jsem přesvědčen, že výsledek bude skvělý," uzavírá Rostislav Holý.

Přece však, jen prací není člověk živ. „Posledních pět let jsem moc volného času neměl, protože jsme budovali tohle stavební centrum. Ale když už, rád jezdím na kole, sportuju a také miluju festivaly. Spím v kempu pod stanem a to mi stačí. Nemusím jezdit k moři, protože u nás je spousta krásných míst. Mám dospělou dceru, která studuje vysokou školu a současně pracuje v prodejně, a nedávno se mi narodila druhá dcera. Jsem za to rád, protože vím, že budu mít jednou pokračovatele a že to celé mělo nějaký smysl.“

A to byla taková, myslím, pěkná tečka za tou naší návštěvou.
■ Ivan Sklenář

DALŠÍ ČLÁNKY