Letem světem BigMatem

Stavebniny Irmiš: chceme být solidní a rychlí

  ČTENÍ NA 6 MIN.  |  9.1.2023

Město Lišov leží na cestě mezi Českými Budějovicemi a Třeboní. Když budete v okolí hledat nejbližší stavebniny, jistě narazíte na rodinou firmu IRMIŠ, s.r.o., která je členem družstva BigMat a jejíž kořeny sahají do roku 1991. Ačkoliv jsou nejblíže České Budějovice, a tudíž konkurenční prostředí jako hrom, firma se již třikrát stěhovala, vždy do většího prostoru. To o něčem svědčí. Bratři Irmišovi Libor a Radim však pokračují v tradici, kterou nasměroval jejich otec, mimo jiné bývalý motokrosový závodník, ale také povoláním stavař. Stavebniny Irmiš, s.r.o. najdete snadno, přestože 3000 m2 není ze silnice hned vidět, ale nová barevná fasáda a značka jsou nepřehlédnutelné.

Vy jste také povoláním stavaři, ale prodáváte stavební materiál, jak k tomu došlo?

To vzniklo z iniciativy našeho otce, který šel do důchodu a my tenkrát společně přemýšleli co budeme dělat. Já jsem například zakládal stavební firmu. Otec byl vždy velmi akční, a tak si pronajal v roce 1991 malý krámek, kde začal prodávat s mladším synem Radimem obklady, nějaké vodovodní baterie apod. Dodnes si pamatuji, jak jsme na zahradě kreslili ručně reklamu. To netrvalo dlouho, protože prostor se brzo ukázal jako malý. Tak jsme koupili chalupu nahoře v Lišově. S otcem jsme se domluvili, že ji zrekonstruuji a uděláme z ní prodejnu stavebnin. To se stalo v roce 1995. Po několika letech jsme potřebovali znovu větší prostor, a tak jsme koupili dům, ve kterém právě sedíme. Ona to byla chalupa se zemědělským zázemím, což se nám hodilo. Začali jsme od roku 1998 budovat stavebniny moderního typu tak, jak je můžete dnes vidět. V roce 2005 jsme založili společnost s ručením omezeným a přikoupili další objekt, který jsme do základů zbourali a nově propojili s tímto starým objektem, čímž vznikla větší prodejna. Nechali jsme si jen ten původní sklep, který vydržel i když po něm jezdil těžký bagr. Chceme tam vybudovat takové malé sezení.

Začali jste tedy s obklady, ale jakou máte dnes strategii, případně čím se lišíte od konkurence?

Naší strategií je, že chceme prodávat zákazníkům co nejširší sortiment pro hrubou stavbu, to znamená od základů až po střechu. A k tomu potřebné nářadí, instalatérské věci, něco pro elektrikáře a tak dále. Když nějaké zboží zrovna nemáme na skladě, nebo se jedná o velké zakázky, zprostředkujeme dodávku zákazníkovi přímo od výrobce.

Součástí prodejny je fasádní studio. Jak funguje a jaký je dnes trend ve fasádních barvách?

Ano máme studio od Baumitu, ve kterém si zákazník vybere mezi 888 odstíny barev. Vidí jej ve fyzické formě, což je pro něj důležité. Může si vzít vzorek domů a podívat se, jak bude ta konkrétní barva jeho domu slušet a vidí na vlastní oči její strukturu. Umí se pak lépe rozhodnout. Dříve se hodně prodávaly meruňkové odstíny, ale to se dnes umírnilo. Převažují spíše odstíny bílé a šedé. Je to hodně o osobnosti každého člověka. Někdo má třeba barvu již předepsanou v projektu a pak jen doladí odstín. Jindy přijdou manželé, kteří nemají předem vůbec žádnou představu, a tak se jim snažíme poradit podle typu domu, okolí apod. Zajímavé je, že na konci většinou rozhodne žena.

Máte v plánu dál rozšiřovat sortiment, případně jakým směrem?

Pravděpodobně chceme dál rozšiřovat sortiment nářadí, ale také některé položky stavebního materiálu, například máme určitou představu z oboru železářství. Máme k dispozici ještě jeden hluchý prostor, který chceme v budoucnu využít pro zázemí skladu.

Kdo je vaším typickým zákazníkem a na jaké stavby nejčastěji materiál dodáváte??

To je velmi pestré. Od malých živnostníků, kutilů až po malé i velké stavební firmy. Převahu mají rodinné domy, ale dodávali jsme materiál jak na stavby větších bytových domů, tak průmyslových hal. Zajímavostí byla třeba stavba malé vodní elektrárny. Náš akční rádius je v průměru 30 kilometrů, ale jsou výjimky.

Co vás přivedlo do BigMatu?

My jsme se o té možnosti dozvěděli při jedné akci a ta myšlenka nás zaujala. Věděli jsme, že jako samostatný subjekt naší velikosti nemůžeme dost dobře konkurovat velkým řetězcům, byť tady u nás v Lišově žádné jiné stavebniny už nejsou. Nicméně nejprve jsme se stali partneři v roce 2019 a o rok později už právoplatnými členy. Museli jsme nejprve splnit určité vstupní podmínky.

Jaký profit a výhody vám členství přineslo?

Samozřejmě že především lepší ekonomické podmínky u většiny dodavatelů. Dále také marketingovou podporu a rozšíření sortimentu. Naopak my jsme BigMatu nabídli našeho dlouholetého partnera – elektrické nářadí Dedra, se kterým máme velmi dobré zkušenosti.  Je to nářadí pro kutily i pro profesionály a zákazníci si jej chválí.

Jak se podle vás změnil ve vašem regionu stavební trh a zákazníci?

Zákazníci jsou náročnější jak na služby, tak i na kvalitu materiálů. Proto dáváme přednost jen známým a kvalitním značkám, ale při jejich výběru se často řídíme poptávkou. Uvedu příklad. V našem regionu v podstatě neprodáme jiný štuk než Cemix. Lidé jsou na něj zvyklí už řadu let a nic jiného nemá šanci. Co se změnilo v posledních letech? Narostla obrovská konkurence v materiálech. Jeden výrobce měl dříve několik produktů, dneska má celý katalog. Pracovat s tím je mnohem náročnější.

Co ve vašem regionu převažuje? Novostavby nebo rekonstrukce?

Až dosud to byly novostavby. Přímo v Lišově se postavilo mnoho nových rodinných domů, ale výhled už není tak radostný. Hlavně dobré pozemky už skoro nejsou. Myslíme si, že se stavební business pomalu převrátí do rekonstrukcí. Ted na konci roku pociťujeme, že ubývá zakázek – dodávek materiálu – na spodní stavbu. To je prvotní známka toho, že novostavby jsou v útlumu. Nicméně letošní rok hodnotíme jako jeden z nejlepších vůbec, přestože byl poznamenaný extrémním kolísáním cen, nedostatkem některých materiálů atp. Pro nás byl náročnější v orientaci nákupu a prodeji. Často jsme hledali cesty, jak mít materiál stále na skladě a jak a čím nahradit některé výpadky. Ale díky tomu, že v BigMatu máme spoustu dodavatelů, bylo vždy z čeho vybírat, takže větší problémy jsme neměli.

Všiml jsem si, že tu máte hodně produktů s dvojitým brandem, čili značka výrobce plus BigMat. Jak se vám v tomhle ohledu daří být úspěšní?

Nám se to líbí a využíváme tenhle program na maximum. Troufám si říci, že i zákazníci si už zvykli a přijímají to pozitivně.

Čím si pročistíte hlavy, když nejste zrovna v práci?

My jsme rodinná firma a zakládáme si na tom, abychom byli nejen spolehliví, ale hlavně rychlí. Aby u nás zákazníci neztráceli čas. Proto trávíme ve firmě většinu času. Ale když se ptáte, samozřejmě relaxujeme. Máme rádi motoristický sport, což jsme zdědili po otci. Oba rádi třeba jezdíme na motorkách.

Děkuji za rozhovor

i.s.

DALŠÍ ČLÁNKY