Letem světem BigMatem

Stavebniny Elčkner: lidé k nám mají důvěru

  ČTENÍ NA 5 MIN.  |  17.8.2021

Stavebniny Elčkner, s.r.o., leží v Pardubickém kraji v Bystrém u Poličky. Na první pohled je očividné, že jsme se ocitli ve stavebninách rodinného typu. Při vstupu do prodejny vás obklopí příjemná atmosféra a zanedlouho pochopíme, proč sem zákazníci chodí rádi. A není divu, že nejeden klient se dlouho dopředu ptá, zda na něj při stavbě rodinného domu budou mít skutečně čas. Tak moc mu záleží na tom, aby materiál koupil právě zde. Ve stavebninách pracuje tým ochotných lidí pod přátelským vedením jednatele společnosti Petra Elčknera, kterého jsme přijeli navštívit.

Tak jak se stalo, že dnes prodáváte stavební materiál?
Ten příběh je poměrně jednoduchý. Když jsem byl na základní škole, otec pracoval ve stavebninách v Poličce jako řidič. Ve chvíli, kdy Jednota stavebniny zrušila, dostal nabídku na odkup auta. Půjčil si tehdy nějaké peníze, auto koupil a začal se živit jako autodopravce. Lidé za ním co chvíli chodili, jestli by jim nesehnal to či ono. Zanedlouho si pronajal místo, kde uskladnil materiál, který mu třeba zbyl nebo ho výhodně nakoupil. My s bratrem jsme mu přitom pomáhali. Já chtěl vždycky dělat autodopravu, absolvoval jsem dopravní školu, jenže táta tehdy vážně onemocněl. Zákazníci dál chodili a já byl nucen nabírat zkušenosti, abych mohl tuto práci dobře vykonávat, nebylo to snadné období pro naši rodinu, ale vše jsme překonali. V roce 2011 jsme koupili areál, ve kterém se nyní nacházíme, a o necelý rok později jsme jej otevřeli. To už jsme měli větší prodejnu, víc zboží a víc dodavatelů. Ale abychom pokryli poptávku, museli jsme se napojit na řetězec, se kterým jsme dělali až 80 % obratu.



V roce 2016 jste ale vstoupili do družstva BigMat, co vás k tomuto kroku přimělo?
O BigMat jsem věděl a líbila se mi jistá svoboda, viděl jsem ve vstupu do družstva budoucnost pro naše malé stavebniny a že dokážeme nabídnout zákazníkům lepší ceny. Projevili jsme zájem o členství a nikdy jsme toho pak nelitovali. Získali jsme nové dodavatele, kteří nám byli schopni nabídnout již konkurenceschopné ceny, a rozšířili jsme v této souvislosti také sortiment zboží. Snažíme se prodávat jen značky, kterým věříme, a určitě nechceme prodávat to nejlevnější.

Jací zákazníci k vám chodí?
Jsou to převážně stavební firmy z blízkého okolí, kterých si velice vážíme, a pak i privátní zákazníci, kteří staví nové rodinné domy nebo je rekonstruují. Přímo tady u nás v Bystrém se uvolnily nějaké pozemky a další jsou v okolí Poličky. Máme proto rozjednaný materiál a připraveny výpočty na celou řadu rodinných domů. Přesto si myslím, že letošní sezóna nebude tak dobrá jako ta loňská.

Pokaždé mne zajímá, v čem jste dobří a co vás dělá úspěšnou firmou?
My tu nejsme žádné velké město a cenově se moc od konkurence nelišíme. Já bych řekl, že lidé k nám rádi chodí, protože se jim věnujeme a dokážeme poradit. Přece jen je za námi dvacet let zkušeností. Zákazníci si technického poradenství cení. Dost často provázíme jejich stavbu od začátku až do konce. Ohledně sortimentu máme vše potřebné pro hrubou stavbu, suchou výstavbu i fasádu. Myslím si, že lidé k nám mají důvěru. Koneckonců nejlepší reklamou pro nás je, že si pozitivní hodnocení mezi sebou řeknou sami.

Co plánujete do budoucna?
Snažíme se každý rok do firmy něco investovat. Nedávno jsme koupili nový 18tunový náklaďák, modernizujeme prodejnu, vylepšujeme okolí. Je tu stále co dělat. Plánů by bylo hodně.

Jsou zákazníci v dnešní době více nároční? Změnil se nějak způsob prodeje?
Když si se zákazníkem v klidu sedneme a záležitost probereme, vysvětlíme rozdíly mezi materiály, tak většinou dají na náš názor. Hodně s nimi o problémech diskutujeme a hodnotíme všechny alternativy. Ale ano, o kvalitnější a lepší materiály je větší zájem, než tomu bylo kdysi. Obecně vzato se u nás v okolí nejradši staví z klasické cihly, která je stále pálená jako kdysi, jen je broušená a celý proces zdění se zjednodušil. Hodně se toho změnilo v oblasti fasád a stavební chemie. Trend současné doby je v jednoduchosti.

Všiml jsem si, že vystavujete a prodáváte výrobky s logem BigMat, jaký je na to váš názor?
Jsme toho mínění, že pokud to pro nás centrála připravuje, tak se tomu nebráníme. Důležité je, aby to byl výrobek kvalitní. Mně osobně se líbí, že na produktu je uveden jak výrobce, tak naše logo. Naši zákazníci to vnímají a veskrze berou pozitivně.

Prozraďte mi, co je vlastně zajímavého na prodeji stavebního materiálu?
Líbí se mi tato práce a těší mě zájem lidí o naše služby a pak pohled na domky, pro které jsme dodávali. Zboží i osobně dovezu a složím. V autě se cítím příjemně, nejsem moc kancelářský typ a manuální práce se nebojím. Vždy si zákazníky dobře pamatuji a rád je po čase opět přivítám. S firmami máme přátelský vztah a toho si velice vážím. V létě 2020 jsme společně oslavili 20 let firmy a bylo to hezké setkání.

Jak trávíte volný čas?
Volný čas nyní věnuji stavbě rodinného domu, to mne baví, a pokud to doba dovolí, společné výlety s rodinou, sport, auta.

Děkuji za rozhovor.
■ Ivan Sklenář, foto autor

DALŠÍ ČLÁNKY