Letem světem BigMatem

CZ Stavebniny Semily

  ČTENÍ NA 6 MIN.  |  8.7.2021

Semily jsou městem s osmi tisíci obyvateli ležícím na severovýchodě Čech a jihovýchodě Libereckého kraje. Rozkládají se v hlubokém údolí u soutoku Jizery s Oleškou na severní hranici Českého ráje. Cesta do Semil od Mladé Boleslavi a Turnova vede malebnou krajinou, která se vine jako řeka Jizera mezi kopci a údolími, počína...

Semily jsou městem s osmi tisíci obyvateli ležícím na severovýchodě Čech a jihovýchodě Libereckého kraje. Rozkládají se v hlubokém údolí u soutoku Jizery s Oleškou na severní hranici Českého ráje. Cesta do Semil od Mladé Boleslavi a Turnova vede malebnou krajinou, která se vine jako řeka Jizera mezi kopci a údolími, počínaje nejznámější Malou Skálou. Účelem naší návštěvy nebyl ovšem turistický výlet, ale CZ Stavebniny patřící od roku 2015 do sítě BigMat. Přivítal nás spolumajitel a jednatel Martin Hylmar.

Tradiční otázka – kdy jste založili firmu a co vás k tomu vedlo?

Cesta k vlastním stavebninám vedla přes konkurenci, u které jsme s kolegou nějaký čas pracovali. Vlastní podnik jsme založili až v roce 2013 otevřením první prodejny v Rezlerově ulici. Zhruba po dvou letech jsme měli příležitost převzít areál v ulici Bítouchovská. Ten dnes slouží především pro prodej klasického stavebního materiálu zaměřeného na hrubou stavbu. Tady v Rezlerově budujeme spíše kombinovanou prodejnu, které říkáme hobby market, kde zákazníci najdou barvy, laky, spojovací materiál, plovoucí podlahy apod. Stěžejní je pro nás samozřejmě prodejna stavebnin, která nám produkuje zhruba dvě třetiny obratu. Pro přesnější představu, celková prodejní plocha obou provozoven činí zhruba 11 tisíc metrů čtverečních a zaměstnáváme 12 lidí.

Jaká je v současné době konkurence tady v Semilech?

Já bych řekl, že konkurence tu velká není, protože na větší stavebniny tu v okolí nenarazíte. Jsou tu spíše menší firmy specializující se jen na určitý segment, tím mám na mysli například obklady, dveře, plovoucí podlahy apod. Ve srovnání s ostatními jsme tedy v Semilech největšími stavebninami. 

Kdo je vaším typickým zákazníkem a čím jej oslovujete? 

Samozřejmě místní stavební firmy a řemeslníci, a pak také koncoví zákazníci. V našem okrese jsou problémem stavební pozemky, protože kraj je kopcovitý a v dnešní době je z pohledu stavebních pozemků hodně vytěžený. Spolupracujeme s jednou společností, která staví po celé republice, ale jinak jsou našimi zákazníky spíše menší firmy zaměřující se hlavně na rekonstrukce. Naší specialitou nebo oborem, který opravdu umíme, jsou zateplovací systémy. Konkrétně používáme systém Caparol. Máme i vlastní tónovací zařízení, díky kterému tónujeme nejen barvy, ale i fasádní omítky, což tady nikdo v širším okolí nedělá. A my s tím máme opravdu bohaté zkušenosti, což pozitivně kvitují i naši zákazníci.

Jaké máte plány do budoucna?

Chceme hlavně zlepšit a ještě rozšířit prodejní kapacitu obou provozoven. Do tří let bychom chtěli zdvojnásobit prodejní plochu hobby marketu, což je ale podmíněno výstavbou skladových prostor ve stavebninách, abychom mohli část materiálu, jako je například sádrokarton, izolace apod., přemístit ke stavebninám a tam vybudovat v podstatě novou prodejnu, která by odpovídala kultuře prodeje 21. století. Plány jsou veliké, ale jdeme pomalejší cestou a jsme trpěliví.

V oboru jste již dlouho, jak se podle vás změnil prodej stavebních materiálů obecně?

To je pravda, jsem v oboru již 20 let. Zásadní rozdíl vidím v šířce sortimentu, který je ve srovnání s dřívějšími roky rozsáhlejší. To samozřejmě zvyšuje zátěž na prodavače i prodejce. Je to ale realita a firma se s ní musí popasovat. Vy víte, že potřebujete více odborníků, kteří by dokázali poradit a rozumět problematice, ale firma je musí především uživit. Naší prioritou je umět dodat na stavbu rodinného domu v podstatě vše podstatné. A jediné, co nám dnes vlastně chybí, jsou obklady a dlažby.

V jakém smyslu chcete být pro své zákazníky atraktivnější než třeba konkurence?

Já věřím tomu, že jsme schopní být flexibilnější ve srovnání s některými velkými řetězci. Míra svobody, kterou máme my, je tak velká, jak si ji nastavíme. A to se pak odráží i v našem vztahu k zákazníkovi. Když někdo chce nějaký materiál, který běžně nemáme, pak jej zpravidla díky BigMatu pro zákazníka získáme. To beru jako velký bonus.

Jak rychlé bylo rozmýšlení, zda vstoupit do BigMatu, a v čem vidíte největší přínos?

U nás bylo rozhodování velmi rychlé. Když jsme pochopili, že jde o družstevní princip a společně budeme vyjednávat obchodní podmínky, rozhodli jsme se prakticky okamžitě. Pravda, my jsme v té době existovali pouhé dva roky a teprve jsme se rozjížděli. Byly nastaveny určité podmínky týkající se ekonomické stability a bonity, ale všechno jsme zvládli prakticky bez větších problémů. Největší přínos vidím v lepších obchodních podmínkách, což nás nutí na sobě neustále pracovat a přibližovat se těm lepším kolegům, u kterých se pochopitelně inspirujeme.

V současné době spatřuji trend v prodeji určitého zboží s přidanou hodnotou, jak se na to díváte tady u vás?

My preferujeme komoditu spojovacího materiálu, kterou neustále rozvíjíme. A protože máme otevřeno od 6 hodin, udržujeme si výhodu nad ostatními, neboť žádné železářství okolo takovou otevírací dobu nemá. Kromě jiného ovšem nabízíme i dopravu zboží, jak jsem již zmínil míchání barev na zakázku a také montáž dveří. Proto v současné době stavíme nový showroom právě na dveře. Takže ano, jdeme podobnou cestou.

Čím se odreagujete, když zrovna nepracujete?

Já jsem nejraději na rybách, což mi okolní příroda naštěstí umožňuje. Jizera je moc krásná řeka a rád v ní chytám pstruhy. Najdou se tu opravdu pěkné kousky, hlavně když víte, kam na ně. Rybařina je ohromně uklidňující a třeba muškaření na divoké řece, to je nádherná disciplína s velkým potěšením.

Ivan Sklenář, foto autor

 

DALŠÍ ČLÁNKY