Staviva Barvy s.r.o. Boršov nad Vltavou
Staviva Barvy Boršov nad Vltavou se nachází sedm kilometrů jižně od Českých Budějovic, přímo na křižovatce státní...
Severně od hranic Prahy na hlavní silnici vedoucí do Mělníka leží BigMat Stavebniny Líbeznice, s.r.o. Stavebniny, s původním názvem D&K Gips, založili v roce 1997 Zdeněk Dvořák a Martin Kašák. Zpočátku vedli firmu ve dvou, ale po několika letech se pan Kašák osamostatnil a vytvořil vlastní montážní firmu. Stavebniny jsou od roku 2017 členy sítě BigMat, a také proto stojí za to je poznat lépe. V místě, kde si budeme povídat s majitelem stavebnin, Zdeňkem Dvořákem, stála původně sušárna cihel, ale dnes je tu moderní prodejna s útulným zázemím.
Co vás přivedlo k prodeji stavebních materiálů?
Vystudoval jsem stavební průmyslovku a začal pracovat ve společnosti Spolana Neratovice. Přemýšlel jsem, jako mnoho jiných, zda zůstat věčným zaměstnancem, nebo zkusit něco vlastního, a faktem je, že mne stavební obchod lákal. Nicméně jsem oslovil kamaráda Martina Kašáka, který měl v té době zkušenosti s montáží sádrokartonu v Německu. Slovo dalo slovo a začali jsme společně budovat firmu. Dynamika vývoje, obchodu a množství práce s tím spojené nás oba překvapila. Jednoho dne nastal okamžik, kdy se můj společník rozhodl věnovat se pouze montáži v oblasti suché výstavby a tak jsme se v dobrém rozešli.
Dnes však máte také montážní firmu, že?
Ano, nakonec jsem k tomu dospěl. Věnujeme se suché výstavbě, ale také rekonstrukcím, realizujemeploché střechy, plovoucí podlahy a dveře. Víte, od začátku jsme tu měli velice tvrdou konkurenci, která nás nutila být maximálně flexibilní, což nás přivedlo k našim třem základním pilířům – Prodej – Montáž – Poradenství.
Jak přistupujete ke každodennímu fungování?
V rámci naší činnosti umíme zákazníkovi nejen dodat materiál, ale také poradit vhodné řešení a případně pomoct s montáží. Při výběru jednotlivých produktů čerpáme ze zkušeností našich zákazníků a máme tak možnost posoudit, jak výrobky fungují v praxi. Naši obchodníci proto mají značný prostor pro seberealizaci a trvám na tom, aby měli nejen potřebné znalosti, ale i odpovídající přístup k zákazníkovi. Korporátní firmy mají jiná pravidla a jiné mantinely než my. Protože jsme s lidmi v přímém kontaktu, což jste mohl sám vidět, můžeme si dovolit jít o kus dál v osobním přístupu. Je to dlouhodobější proces než si zákazníka takto získáme, ale vyplácí se nám to.
V čem se ale lišíte od konkurence?
Jak jsem řekl, máme možnost jít dál v osobních vztazích, ale i ve službách. Klademe důraz na flexibilitu a vycházíme zákazníkům maximálně vstříc. Není výjimkou, že vedoucímu provozu volá zákazník mimo pracovní dobu. Máme ve svém portfoliu asi dvacet firem, které s námi dlouhodobě spolupracují, některé třeba i dvacet let. Samozřejmě trh se mění a vyvíjí, takže přicházejí i noví zákazníci.
Jaká je struktura zákazníků?
V zásadě se jedná hlavně o živnostníky, stavební firmy a stavitele rodinných domů. Částečně jsou to ale také maloobchodní zákazníci, obvykle z blízkého okolí. Objevuje se fenomén nového zákazníka a tím je e-shopový zákazník.
O jaké oblasti ve stavební výrobě je u vás největší zájem?
Z naší zkušenosti je největší zájem o produkty suché výstavby (izolace) a fasády (máme vlastní míchací centrum). Velmi důležitým článkem v naší firmě je prodejna, kde je vše pro montáž materiálu, který si u nás zákazníci zakoupí (včetně nářadí a železářství). Nabízíme tak kompletní řešení pod jednou střechou. Součástí stavebnin je také vzorkovna podlah a dveří.
Změnil se podle vás trh a v čem?
Trh se neustále vyvíjí, ve stavebním oboru přichází spousta inovací a rozšiřuje se sortiment zboží.Zaměstnanci tak musí být neustále odborně v obraze, aby uměli zákazníkovi poradit. Stavebniny se zároveň také s ohledem na vývoj posledních dvou let přesouvají do digitálního prostředí a zboží nabízejí online. Proto je e-shop součástí také našeho servisu pro zákazníky, aby měli přehled, jaké zboží a za jaké ceny máme skladem. Zboží si mohou objednat a my zajistíme dopravu, kterou zajišťujeme také vlastními auty.
Vstoupili jste do BigMatu v roce 2017. Jaký byl váš motiv?
Na myšlenku mne přivedl kamarád Rostislav Holý (Daros profi, s.r.o., pozn. autora), který byl tehdy čerstvým členem. Vysvětlil mi podmínky vstupu a možnosti spolupráce, a já velmi brzy pochopil, že je to dobrá cesta. Rozhodl jsem se nakonec velice rychle. Měl jsem tehdy připravený projekt na rebrandování, a tak jsem měl jen tři týdny na rozmyšlenou. Dnes vím, že kdybych tehdy udělal jiný krok například k nějakému nesystémovému partnerství, tak bych toho nyní litoval.
Minulý rok byl provázen mimořádným nárůstem cen materiálů. Jak jste se s tímto jevem vypořádali?
Základem bylo materiál sehnat, pokud možno za výhodné ceny. Ceny u některých materiálu rostly dramaticky, což jsme nemohli ovlivnit. Proto jsme se soustředili na okolnosti naší činnosti, které jsme ovlivnit mohli. Jednalo se o zkoušku pro nás i zákazníky – odolnosti a stability spolupráce.
Jaké máte plány do budoucna?
Stavařina jde nepřetržitě kupředu. Dodavatelé se snaží své produkty neustále vylepšovat, což otevírá prostor pro nové a zajímavé možnosti ve vývoji stavební výroby, a to je pro nás inspirativní. Navazujeme spolupráci s novými dodavateli například nedávno s firmou FEROBET, která nabízí zajímavou zámkovou dlažbu a ještě zajímavější online prezentaci realizovaného prostoru, což je určitě dobře. Všichni pozorujeme, jak se mění úroveň prodeje. Já osobně považuji stavební obor za velmi zajímavý a dnes po letech práce v něm mohu říci, že je mým koníčkem.
Hledáte nové možnosti a nové výzvy?
Snažíme se pružně reagovat na nové trendy. Kdysi jsem například začal prodávat sádrovou nivelační stěrku, se kterou nikdo moc velké zkušenosti neměl. Dneska má u nás mezi všemi stěrkami 85 % podíl. Nebo jiný příklad – nemáme v nabídce klasickou sanitu, ale nabízíme bezkontaktní záchod. Věřím, že je to, zejména v dnešní době, zajímavý produkt. Největší výzvou však byla a stále je práce na provozu e-shopu a jeho další rozvoj.
Vidím, že rád vyhledáváte zajímavé příležitosti, ale jak se díváte na spojení a profilaci značky BigMat s vybranými produkty?
Nám se tato iniciativa osvědčila, takže ji podporuji. Prodáváme pod společnou značkou BigMatu a dodavatele hlavně lepidla na obklady a fasády a produkty stavební chemie. Z mého pohledu toto spojení pomáhá upevňovat pozici na trhu a povědomí o značce.
Máte ještě vůbec nějaké koníčky, kromě práce?
Číslo jedna je v mém životě rodina. Připravujeme se na novou roli babičky a dědečka. Také rád sportuji – hraji hlavně ping-pong, který je pro mne sportem číslo jedna. Vedle toho máme rodinnou zábavu, a tou je muškaření. Vysvětlím – chodíme s manželkou podél vody a syn muškaří a my ho samozřejmě podporujeme.
Děkuji za rozhovor.
Staviva Barvy Boršov nad Vltavou se nachází sedm kilometrů jižně od Českých Budějovic, přímo na křižovatce státní...
Stavebnictví je odvětví, které patří logicky mezi naše nejsledovanější obory. Jeho vývoj byl v uplynulých letech...
Ke konci roku 2022 byly spuštěny zcela nové moderní webové stránky družstva BigMat. Cílem nového webu bylo v prvé...