Letem světem BigMatem

BigMat Stavebniny Líbeznice

  ČTENÍ NA 6 MIN.  |  1.2.2022

Severně od hranic Prahy na hlavní silnici vedoucí do Mělníka leží BigMat Stavebniny Líbeznice, s.r.o. Stavebniny, s původním názvem D&K Gips, založili v roce 1997 Zdeněk Dvořák a Martin Kašák. Zpočátku vedli firmu ve dvou, ale po několika letech se pan Kašák osamostatnil a vytvořil vlastní montážní firmu. Stavebniny jsou od roku 2017 členy sítě BigMat, a také proto stojí za to je poznat lépe. V místě, kde si budeme povídat s majitelem stavebnin, Zdeňkem Dvořákem, stála původně sušárna cihel, ale dnes je tu moderní prodejna s útulným zázemím.

Co vás přivedlo k prodeji stavebních materiálů?

Vystudoval jsem stavební průmyslovku a začal pracovat ve společnosti Spolana Neratovice. Přemýšlel jsem, jako mnoho jiných, zda zůstat věčným zaměstnancem, nebo zkusit něco vlastního, a faktem je, že mne stavební obchod lákal. Nicméně jsem oslovil kamaráda Martina Kašáka, který měl v té době zkušenosti s montáží sádrokartonu v Německu. Slovo dalo slovo a začali jsme společně budovat firmu. Dynamika vývoje, obchodu a množství práce s tím spojené nás oba překvapila. Jednoho dne nastal okamžik, kdy se můj společník rozhodl věnovat se pouze montáži v oblasti suché výstavby a tak jsme se v dobrém rozešli.

Dnes však máte také montážní firmu, že?

Ano, nakonec jsem k tomu dospěl. Věnujeme se suché výstavbě, ale také rekonstrukcím, realizujemeploché střechy, plovoucí podlahy a dveře. Víte, od začátku jsme tu měli velice tvrdou konkurenci, která nás nutila být maximálně flexibilní, což nás přivedlo k našim třem základním pilířům – Prodej – Montáž – Poradenství.

Jak přistupujete ke každodennímu fungování?

V rámci naší činnosti umíme zákazníkovi nejen dodat materiál, ale také poradit vhodné řešení a případně pomoct s montáží. Při výběru jednotlivých produktů čerpáme ze zkušeností našich zákazníků a máme tak možnost posoudit, jak výrobky fungují v praxi. Naši obchodníci proto mají značný prostor pro seberealizaci a trvám na tom, aby měli nejen potřebné znalosti, ale i odpovídající přístup k zákazníkovi. Korporátní firmy mají jiná pravidla a jiné mantinely než my. Protože jsme s lidmi v přímém kontaktu, což jste mohl sám vidět, můžeme si dovolit jít o kus dál v osobním přístupu. Je to dlouhodobější proces než si zákazníka takto získáme, ale vyplácí se nám to.

V čem se ale lišíte od konkurence?

Jak jsem řekl, máme možnost jít dál v osobních vztazích, ale i ve službách. Klademe důraz na flexibilitu a vycházíme zákazníkům maximálně vstříc. Není výjimkou, že vedoucímu provozu volá zákazník mimo pracovní dobu. Máme ve svém portfoliu asi dvacet firem, které s námi dlouhodobě spolupracují, některé třeba i dvacet let. Samozřejmě trh se mění a vyvíjí, takže přicházejí i noví zákazníci.

Jaká je struktura zákazníků?

V zásadě se jedná hlavně o živnostníky, stavební firmy a stavitele rodinných domů. Částečně jsou to ale také maloobchodní zákazníci, obvykle z blízkého okolí. Objevuje se fenomén nového zákazníka a tím je e-shopový zákazník.

O jaké oblasti ve stavební výrobě je u vás největší zájem?

Z naší zkušenosti je největší zájem o produkty suché výstavby (izolace) a fasády (máme vlastní míchací centrum). Velmi důležitým článkem v naší firmě je prodejna, kde je vše pro montáž materiálu, který si u nás zákazníci zakoupí (včetně nářadí a železářství). Nabízíme tak kompletní řešení pod jednou střechou. Součástí stavebnin je také vzorkovna podlah a dveří.

Změnil se podle vás trh a v čem?

Trh se neustále vyvíjí, ve stavebním oboru přichází spousta inovací a rozšiřuje se sortiment zboží.Zaměstnanci tak musí být neustále odborně v obraze, aby uměli zákazníkovi poradit. Stavebniny se zároveň také s ohledem na vývoj posledních dvou let přesouvají do digitálního prostředí a zboží nabízejí online. Proto je e-shop součástí také našeho servisu pro zákazníky, aby měli přehled, jaké zboží a za jaké ceny máme skladem. Zboží si mohou objednat a my zajistíme dopravu, kterou zajišťujeme také vlastními auty.

Vstoupili jste do BigMatu v roce 2017. Jaký byl váš motiv?

Na myšlenku mne přivedl kamarád Rostislav Holý (Daros profi, s.r.o., pozn. autora), který byl tehdy čerstvým členem. Vysvětlil mi podmínky vstupu a možnosti spolupráce, a já velmi brzy pochopil, že je to dobrá cesta. Rozhodl jsem se nakonec velice rychle. Měl jsem tehdy připravený projekt na rebrandování, a tak jsem měl jen tři týdny na rozmyšlenou. Dnes vím, že kdybych tehdy udělal jiný krok například k nějakému nesystémovému partnerství, tak bych toho nyní litoval.

Minulý rok byl provázen mimořádným nárůstem cen materiálů. Jak jste se s tímto jevem vypořádali?

Základem bylo materiál sehnat, pokud možno za výhodné ceny. Ceny u některých materiálu rostly dramaticky, což jsme nemohli ovlivnit. Proto jsme se soustředili na okolnosti naší činnosti, které jsme ovlivnit mohli. Jednalo se o zkoušku pro nás i zákazníky – odolnosti a stability spolupráce.

Jaké máte plány do budoucna?

Stavařina jde nepřetržitě kupředu. Dodavatelé se snaží své produkty neustále vylepšovat, což otevírá prostor pro nové a zajímavé možnosti ve vývoji stavební výroby, a to je pro nás inspirativní. Navazujeme spolupráci s novými dodavateli například nedávno s firmou FEROBET, která nabízí zajímavou zámkovou dlažbu a ještě zajímavější online prezentaci realizovaného prostoru, což je určitě dobře. Všichni pozorujeme, jak se mění úroveň prodeje. Já osobně považuji stavební obor za velmi zajímavý a dnes po letech práce v něm mohu říci, že je mým koníčkem.

Hledáte nové možnosti a nové výzvy?

Snažíme se pružně reagovat na nové trendy. Kdysi jsem například začal prodávat sádrovou nivelační stěrku, se kterou nikdo moc velké zkušenosti neměl. Dneska má u nás mezi všemi stěrkami 85 % podíl. Nebo jiný příklad – nemáme v nabídce klasickou sanitu, ale nabízíme bezkontaktní záchod. Věřím, že je to, zejména v dnešní době, zajímavý produkt. Největší výzvou však byla a stále je práce na provozu e-shopu a jeho další rozvoj.

Vidím, že rád vyhledáváte zajímavé příležitosti, ale jak se díváte na spojení a profilaci značky BigMat s vybranými produkty?

Nám se tato iniciativa osvědčila, takže ji podporuji. Prodáváme pod společnou značkou BigMatu a dodavatele hlavně lepidla na obklady a fasády a produkty stavební chemie. Z mého pohledu toto spojení pomáhá upevňovat pozici na trhu a povědomí o značce.

Máte ještě vůbec nějaké koníčky, kromě práce?

Číslo jedna je v mém životě rodina. Připravujeme se na novou roli babičky a dědečka. Také rád sportuji – hraji hlavně ping-pong, který je pro mne sportem číslo jedna. Vedle toho máme rodinnou zábavu, a tou je muškaření. Vysvětlím – chodíme s manželkou podél vody a syn muškaří a my ho samozřejmě podporujeme.

Děkuji za rozhovor.

DALŠÍ ČLÁNKY