Letem světem BigMatem

BigMat je pro mne fungující alternativa pro výrobce i zákazníky

  ČTENÍ NA 6 MIN.  |  8.7.2021

Martin Beránek, staronový člen představenstva a jednatel STABE GROUP, s.r.o. v otevřeném rozhovoru vysvětloval svůj pohled na fungování BigMatu. Určitou paralelu bychom našli, neboť BigMat je společenství mnoha firem a rozdílných názorů. Jak se daří tenhle pestrý svět ukočírovat? Myslím, že STABE GROUP má v BigMatu oje...

Martin Beránek, staronový člen představenstva a jednatel STABE GROUP, s.r.o. v otevřeném rozhovoru vysvětloval svůj pohled na fungování BigMatu. Určitou paralelu bychom našli, neboť BigMat je společenství mnoha firem a rozdílných názorů. Jak se daří tenhle pestrý svět ukočírovat? Myslím, že STABE GROUP má v BigMatu ojedinělé postavení, neboť má celkem šest poboček a sedm různorodých prodejen. Například v Bavorově žije pouze 800 obyvatel a všichni jezdí za prací jinam. Stavebniny by se tu bez dalších poboček těžko uživily. Naopak v okresním městě v Prachaticích s deseti tisíci obyvateli působí kromě STABE GROUP také další tři řetězcové konkurenční firmy, což je republikový unikát v počtu stavebnin na obyvatele. S těmito zkušenostmi se Martin Beránek stal v roce 2017 členem představenstva. 

 {img=57}

Jaká je vaše úloha coby člena představenstva? Máte na starost nějaké téma?

Žádné konkrétní téma nemám. Snažím se být tmelícím prvkem, přikládám své zkušenosti a reálný pohled na situaci a reálná řešení. Když jsem se stal členem BigMatu, měl jsem už tehdy jako jeden z mála více poboček, což vyžadovalo přece jen rozdílný způsob řízení než u stavebnin s jednou prodejnou. Myslím si, že mám díky tomu dobrý a možná větší přehled. Co jsem v představenstvu, prošel jsem si několika fázemi včetně fáze prozření a vychladnutí ohledně možnosti prosadit některé své myšlenky, které měly za cíl zvýšit podíl na trhu a vnímání BigMatu. Tyto myšlenky však nebyly v zájmu vyšších nehmotných cílů akceptovány. Jsem si sice jistý, že většina členů by se nyní zachovala jinak, ale na to je už pozdě a některé kroky nelze bohužel vrátit.

Členská základna v poslední době značně posilovala, co je ale pro BigMat v nejbližší době nejdůležitější?

Odpovím jednoslovně – ukočírovat ho. Podívejte se, máme 41 členů a téměř 70 poboček. Jsme velmi demokratické uskupení a z toho vyplývá, že se těžko hledají společné průsečíky. To je dáno nejen místem působení, ale i velikosti členů. Důležitý je nejen rozvoj členské základny, ale současně i sdružení. To znamená mít jasno v tom, čeho jsme schopni v současné době dosáhnout, tím se zabývat a naopak neztrácet čas a energii věcmi, které nebudou mít podporu či jsou nereálné.

Máte na mysli konkrétně téma datový sklad?

Já si tímhle martyriem prošel, protože mám 7 prodejen, které sice patří STABE GROUP, ale mají svoji částečnou rozhodovací samostatnost. Kdo to nezažil, nedokáže si představit, co to všechno obsahuje. A teď si vezměte, že ve hře je 65 prodejen. Bohužel některé věci, byť úžasné a prospěšné, jsou v našem demokratickém modelu řízení a rozhodování reálně neproveditelné. Mám takový příměr, že BigMat je jako demokratická EU, kde si to chce každý dělat tak trochu po svém, oproti naší rudé a direktivně řízené konkurenci.  Ale pozor! Tím nechci říci, že co děláme, děláme špatně! Děláme to prostě jinak. Ne blbě, ale jinak. My jsme pro naši zákaznickou i dodavatelskou skupinu fungující alternativou.

Jak je tedy možné docílit toho, abyste obratově nadále rostli?

Obrat může skokově růst, pokud získáme další členy – nezávislé stavebniny. Jenže otázkou je, kde je vzít, protože už téměř nejsou. Jsou tu buď hrdobijci, kteří to nemají komu předat a tak to raději prodají, takže nakonec v podstatě skončí pod cizí vlajkou. Pak jsou tu stavebniny, které nakupují od řetězců a firem, které je úvěrují, a přejít pod BigMat je pro ně problém, protože nemají potřebný kapitál. Třetí skupinou jsou stavebniny, které si myslí, že všechno bude v pohodě jako dosud. Ale podle mého názoru do několika let prozřou a buď je někdo koupí, nebo se nakonec hlouběji zamyslí a přidají se k nám. Já konkrétně nemám absolutně žádný problém s tím, že by mi někdo zasahoval do ochranného pásma, protože vím, že to BigMatu, a tím pádem i mně, akorát pomůže. Dívám se na celou věc tak, že pokud to budou zdravé stavebniny, tak buď budeme dál zbytečně soupeřit, anebo spolupracovat. Tak co je lepší?

BigMat má v současné době na trhu mezi konkurencí určité postavení a mne zajímá, jak jej vidíte v budoucnosti.

Reálný cíl je být v TOP 5 prodejců v České republice. Ale pozor, existuje mnoho pohledů na to, co to vlastně znamená. BigMat není primárně velkoobchodní společností, která dodává materiál dalším prodejcům. Takže téměř vše, co BigMat prodá, končí u koncových zákazníků nebo realizačních firem a ne u dalších obchodníků, kteří zboží dále prodávají a tvoří tržbu, která je vlastně přeprodejem, jelikož vyrobené zboží je jen jedno, ale tržbu tvoří tímto způsobem u více subjektů.

Jaký je Váš názor na další kontroverzní téma – výrobky pod logem BigMat?

Tento názor jsem změnil. Na počátku mého předsednictví jsem byl toho odpůrcem, protože „no name“ balení ve mně evokovalo „tesco konzervu“, u které nikdo nikdy neví, co najde uvnitř. Vzhledem k tomu, že v privátní řadě BigMat jde především o kvalitu a pak teprve o cenu, ale obojí musí být samozřejmě pro zákazníky zajímavé spolu s marketingovým přínosem, tak jsem názor změnil. Nicméně nejvíce se mi zamlouvá, když je na značkovém a prověřeném produktu naše logo, které tak vyjádří propojení kvalitního značkového výrobku s BigMatem. 

Co hlavně byste chtěl prosadit, aby se v BigMatu změnilo? 

Myslím si, že by se překotně neuváženě měnit nic nemělo, méně je někdy více. Důležité je, abychom nezůstali stát, protože kdo chvíli stál, již stojí opodál. Ono to vypadá, že jsme dneska jen kritizovali, ale tak to není. Od doby, kdy jsem vstoupil do BigMatu, ušlo družstvo velký kus cesty a dnes je na zcela jiné úrovni. Vidíme to u našich dodavatelů a zákazníků, kteří nás vnímají úplně jinak. Na druhou stranu musíme respektovat fakt, že stavebnictví čeká ochlazení, protože poslední léta jsme „jeli nad normál“. Takže pokud se vrátíme do „normálu“, nic se neděje, pokud budeme připraveni.  Nejsem si však jist, že jsou připraveni někteří konkurenti. Nebyli připraveni v minulosti, kdy při nižší poptávce na trhu zbytečně a nesmyslně křivili ceny, ať to stojí co to stojí. Jsem přesvědčen, že BigMat připraven je a závodů o co nejnižší zisk se aktivně nebude muset účastnit.

is

 

 

DALŠÍ ČLÁNKY